ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών
4η επιστημονική ημερίδα με θέμα:
«Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές αξιοποίησης ταινίας στην εκπαίδευση»
Ρόδος, Κυριακή 19 Μαΐου 2019
Το Π.Μ.Σ. «Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου θα διοργανώσει την 4η Επιστημονική Ημερίδα του με τίτλο «Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές αξιοποίησης ταινίας στην εκπαίδευση».
Η παιδαγωγική αξιοποίηση της ταινίας στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι εδραιωμένη διεθνώς. Στην Ελλάδα, παρατηρούμε τέσσερις φάσεις εξέλιξης, που σχετίζονται με την ένταξη της ταινίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η πρώτη φάση ξεκινάει πριν 40 χρόνια, τον Αύγουστο του 1977, όταν ξεκίνησε η λειτουργία της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, στη συνέχεια περνάμε στη φάση της ψηφιοποίησης των εκπαιδευτικών ταινιών με στόχο την on demand αξιοποίησή τους στη διδασκαλία, ακολουθεί η φάση που συνδέεται με περισσότερα αποθετήρια ψηφιακών ταινιών, σε συνδυασμό με την προσέγγιση των ανοικτών πόρων στην εκπαίδευση, ενώ στην τέταρτη φάση έχουμε τη δημιουργία διαδικτυακών πλατφορμών για τη δημιουργία ταινιών από τους μαθητές.
Από τις τέσσερις αυτές φάσεις διακρίνονται τρεις ενδιαφέρουσες τάσεις: α) η παραγωγή εκπαιδευτικών ταινιών έξωθεν του σχολείου (ετερο-παραγωγή μιντιακών περιεχομένων), β) η εστίαση στη διδακτική επιλογή των εκπαιδευτικών ταινιών που έχουν τοποθετηθεί σε αποθετήρια, γ) η classroom based παραγωγή εκπαιδευτικών ταινιών.
Η θέση της ταινίας στο πλαίσιο διδακτικών μοντέλων γίνεται όλο και πιο κεντρική. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε διδακτικές προσεγγίσεις: MOOCs, Ανεστραμμένη Τάξη, Επαυξημένη Πραγματικότητα, Ιστοεξερεύνηση, Μικτή μάθηση μέσω βιντεοσκοπημένων τηλεδιασκέψεων, συμπληρωματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Παράλληλα, παρατηρούμε ακόμα δύο εξελίξεις: α) την οργάνωση όλο και περισσότερων φεστιβάλ μαθητικών ταινιών που εστιάζουν στην αυτοέκφραση των μαθητών σε κοινωνικά θέματα, μια σημαντική διάσταση της μη τυπικής εκπαίδευσης, και β) τις θεσμικές διαβουλεύσεις σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής να ενταχθεί οριζόντια η οπτικοακουστική παιδεία στη σχολική εκπαίδευση.
Τα δεδομένα αυτά και οι εξελίξεις στον χώρο της εκπαίδευσης προκαλούν το έντονο ενδιαφέρον να συζητηθεί η αξιοποίηση της ταινίας στην εκπαιδευτική διαδικασία στη φετινή Ημερίδα του ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών».
Η διερεύνηση του φετινού θέματος δεν αποτελεί εύκολο εγχείρημα. Στο πλαίσιο της Ημερίδας δίνεται η δυνατότητα να αναδειχθούν ζητήματα γύρω από τον τρόπο οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, να σκιαγραφηθούν νέες δυνατότητες για τη διδασκαλία, να διατυπωθούν θεσμικά και διοικητικά όρια, να οριοθετηθούν εννοιολογικά μορφές ψηφιακής ταινίας. Ως εκ τούτου, η Ημερίδα δομείται στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
Θεωρητικές προσεγγίσεις γύρω από την ταινία και οπτικοακουστική παιδεία
Πρακτικές αξιοποίησης ταινίας σε διδακτικές ειδικών επιστημονικών περιοχών
Ο Πρόεδρος της Επιστημονικής και Οργανωτικής Επιτροπής
Καθηγητής Σοφός Αλιβίζος
Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε λεπτομέρειες για τις εκπαιδευτικές δράσεις του ΠΤΔΕ σχετικά με την Κινηματογραφική Παιδεία: http://www.pre.aegean.gr/film-education/