Οι πατριαρχικές κοινωνίες χαρακτηρίζονται από τη δομική βία. Πρόκειται για βία χωρίς σαφή δράστη, ενσωματωμένη και εγγενή στη δομή μιας κοινωνίας. Συνθετικά συστατικά της είναι γενικά η εξουσία και η ανισότητα. Η δομική βία έχει συχνά ως στόχο τις γυναίκες και συντηρείται μέσω της κοινωνικοποίησης των φύλων, της δημιουργίας έμφυλων προκαταλήψεων και της συνεχούς απειλής βίας, παράγοντες οι οποίοι συνολικά θέτουν τις γυναίκες σε κατώτερη θέση και επηρεάζουν τις ενέργειές τους σε όλα τα επίπεδα. Η δομική βία νοείται ως κοινωνική εκμετάλλευση και άνιση εξουσία (και, κατ' επέκταση, άνισες ευκαιρίες στη ζωή), στοιχεία τα οποία εντάσσονται στην κυρίαρχη κοινωνική τάξη.Στήλη: Κοινωνία
|
|
|
Γράφει η Μαρία Γκασούκα, Ομότιμη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου: Οι πατριαρχικές κοινωνίες χαρακτηρίζονται από τη δομική βία. Πρόκειται για βία χωρίς σαφή δράστη, ενσωματωμένη και εγγενή στη δομή μιας κοινωνίας. Συνθετικά συστατικά της είναι γενικά η εξουσία και η ανισότητα. Η δομική βία έχει συχνά ως στόχο τις γυναίκες και συντηρείται μέσω της κοινωνικοποίησης των φύλων, της δημιουργίας έμφυλων προκαταλήψεων και της συνεχούς απειλής βίας, παράγοντες οι οποίοι συνολικά θέτουν τις γυναίκες σε κατώτερη θέση και επηρεάζουν τις ενέργειές τους σε όλα τα επίπεδα. Η δομική βία νοείται ως κοινωνική εκμετάλλευση και άνιση εξουσία (και, κατ' επέκταση, άνισες ευκαιρίες στη ζωή), στοιχεία τα οποία εντάσσονται στην κυρίαρχη κοινωνική τάξη.Γράφει η Μαρία Γκασούκα, Ομότιμη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου: Τους δύο τελευταίους αιώνες, εκτός της ζωγραφικής, και άλλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, όπως το Θέατρο, ο Κινηματογράφος, η Φωτογραφία, προτείνουν ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις για να οπτικοποιηθεί το φανταστικό.[1] Παραδοσιακά το παραμύθι και η αλληγορία ήταν το κύριο είδος όπου έβρισκε έκφραση η φαντασία. Ειδικότερα φωτογράφοι, των οποίων το έργο βασίζεται ακριβώς στο φανταστικό, χρησιμοποιούν το κοστούμι και τη μεταμφίεση. Τα τελευταία ως γνωστόν συντελούν στη δημιουργία φανταστικών συσχετίσεων, προκειμένου να κατασκευάσουν φανταστικές φωτογραφικές ιστορίες, στις οποίες τα ενδύματα μόδας αποτελούν σημαίνοντα χαρακτήρων. Με τον τρόπο αυτόν η μόδα, στον βαθμό φυσικά που υποδηλώνει οικειότητα και συγγένεια με την πραγματικότητα, μετατρέπεται σε αναπόσπαστο στοιχείο του έργου τους.Από το μέλος TzortzinaB : Γράφει η Γεωργία-Αννα Μπιτζανάκη: Το είδος του πολιτιστικού τουρισμού, αποτελεί μια προοπτική βιώσιμη ως προς το περιβάλλον, την κοινωνία, και την οικονομία. Κάτι τέτοιο ασφαλώς για να επιτευχθεί, χρειάζεται να επενδύσουν οι αρμόδιοι φορείς στην προετοιμασία, στην έρευνα, στην επικοινωνία, και κυρίως να επενδύσουν στη στενή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.Από το μέλος era10 : Το χάος επικρατεί... οι αλλαγές είναι αστραπιαίες και εσύ... εσύ δεν μπορείς να κινηθείς... νιώθεις ασήμαντος, αδύναμος να αντιδράσεις... να σκεφτείς... να αποφασίσεις... Γράφει η Μαρία Γκασούκα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου: Η βία κατά των γυναικών, φαινόμενο τόσο παλιό όσο και οι πατριαρχικές μας κοινωνίες, αναγνωρίστηκε ως κοινωνικό πρόβλημα, έγινε «ορατή», μόλις τις τελευταίες δεκαετίες χάρη στις έρευνες και τους αγώνες των φεμινιστριών. Οι τελευταίες έγιναν αποδεκτές και από τους μεγάλους διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΗΕ, η Ε.Ε., το Συμβούλιο της Ευρώπης, κ.ά. Τα αίτιά της συνδέονται άμεσα με την ανισότητα που υπάρχει μεταξύ γυναικών και ανδρών, καθώς και τις κοινωνικο - οικονομικές δομές εξουσίας, τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική σφαίρα της ζωής, γεγονός που διαμορφώνει ένα κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον μέσα στο οποίο η βία κατά των γυναικών με τον έναν ή τον άλλο τρόπο γίνεται αποδεκτή.
Από το μέλος jeandoumpier : Για τον τρόπο παρουσίασης του επίκαιρου προσφυγικού ζητήματος από τα ελληνικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τους προβαλλόμενους από αυτά ανθρώπους, αλλά και την αντιμετώπιση του θέματος από τους Έλληνες πολίτες στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Περίληψη ομιλίας - παρουσίασης Κατερίνας Παπαθεοδώρου*: Είναι γνωστό πως μπαίνοντας στην φοιτητική ζωή, τα νεαρά άτομα έρχονται αντιμέτωπα με μια ελευθερία που ίσως να μην ξέρουν ακόμα πως να χειριστούν. Μία από τις προκλήσεις που γνωρίζουν είναι η προβληματική κατανάλωση αλκοόλ. Στόχος της ομιλίας είναι να ευαισθητοποιηθούμε και να αναγνωρίσουμε το μέγεθος του προβλήματος ανάμεσα σε φοιτητές και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, όπως επίσης να αναφερθούμε στην σωστή κατανάλωση αλκοόλ και πως μπορούμε να απολαύσουμε την βραδιάς μας χωρίς τις καταστροφικές συνέπειες μίας δηλητηρίασης από αλκοόλ. Γράφει-επιμελείται η Ιφιγένεια Αλεξάνδρου: Εμπνευσμένη από μια αληθινή ιστορία, (μια δικαστική υπόθεση που έκλεισε ολοκληρωτικά το 1998, 10 χρόνια αφού είχε γίνει η αγωγή) η ταινία ακολουθεί το ταξίδι μια γυναίκας σε ένα δρόμο που θα την πάει πολύ μακρύτερα απ' όσο είχε αρχικά φανταστεί. Η πρωταγωνίστρια Charlize Theron υποδύεται την Josey Aimes την γυναίκα που κέρδισε την δικαστική διαμάχη της πρώτης ομαδικής καταγγελίας για σεξουαλική παρενόχληση στις ΗΠΑ, η οποία αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς ανθρώπους, και οδήγησε στην πρώτη ομαδική καταγγελία για σεξουαλική παρενόχληση που έγινε στην Αμερική.
Από το μέλος jeandoumpier : Το εμείς δεν είναι καθόλου υποτυπώδες στον τίτλο. Κι αυτό διότι όλοι μας συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του γράφοντος, όταν μας συμβαίνει κάτι παρόμοιο με το ζήτημα το οποίο περιγράφεται περιληπτικά πιο κάτω σκεπτόμαστε αναλόγως και αποζητούμε βοήθεια, ενώ άν και όταν το ξεπεράσουμε, πολύ γρήγορα πέφτουμε στην «λήθη» και αγνοούμε τους επόμενους που τυγχάνει να βρεθούν στην ίδια κατάσταση. Δεν ξέρω αν όλο αυτό το φαινόμενο αλλάζει με άρθρα, απόψεις, συζητήσεις. Ίσως και όχι. Αλλά όλα αυτά είναι καλύτερα από το να υποκρινόμαστε όλοι πως δεν συμβαίνει, ειδικότερα στη σημερινή «ψηφιακή μοναξιά» μας. Από το μέλος Kirin : Δεν ανήκω ίσως στην τόσο νέα γενιά αφού για εμένα τα φοιτητικά τα χρόνια έχουν πλέον τελειώσει, ανήκω όμως στην νέα γενιά με την έννοια των social media (Κοινωνικά Δίκτυα). Ανεξαρτήτου ηλικίας, χάνεται ο κόσμος σήμερα μέσα σε μία πληθώρα κοινωνικών δικτύων που κατακλύζουν το διαδίκτυο και μας αποξενώνουν όλο και περισσότερο από την πραγματική κοινωνία και τις δραστηριότητες της. «IRL» (In Real Life), «BRB» (Be Right Back), «LoL» (Laughing Out Loud), «AFK» (Away From Keyboard) και άλλα πολλά έχουν αντικαταστήσει την ελληνική μας γλώσσα η οποία παλεύει να μείνει ζωντανή σε ένα σήμερα που το «Like» (Μου αρέσει!) και το «Poke» είναι αρκετά για να πεις αυτό που θες. Λατινικοί χαρακτήρες, ανορθογραφία σε βαθμό που τυφλώνει και σύνταξη ανεκ-δοτική. Από το μέλος Symvouleutikos-Stathmos : Δρ Ευστράτιος Παπάνης* : Είναι δημοφιλέστατες οι λίστες με τα χαρακτηριστικά εκείνα της προσωπικότητας, που οδηγούν στην επιτυχία, όπως κι αν αυτή ορίζεται, ανάλογα με το πολιτιστικό περιβάλλον. Η σύνθεσή τους απεικονίζει τις περισσότερες φορές έναν Υπερ-άνθρωπο, που ακόμα και τα ελαττώματά του τα μετατρέπει σε αρετές. Η μελέτη τέτοιων υποδειγμάτων βασίζεται στη ρομαντική άποψη ότι η ιστορία προχωρά με την εμπνευσμένη δράση κάποιων χαρισματικών ανθρώπων κι όχι εξαιτίας της συλλογικότητας και της δύναμης των λαών...Από το μέλος jeandoumpier : Προσωπική άποψη: Για την επιλογή μας να ζούμε τα πράγματα είτε δίχως να μας αγγίζουν είτε να τα ζούμε αληθινά, ως έχουν και με όποιο κόστος τους αναλογεί...Προσπαθώντας να παρομοιάσω το όποιο πνευματικό αλλά και συναισθηματικό ανθρώπινο βάθος με κάτι, το πρώτο που μου έρχεται στο μυαλό είναι η θάλασσα. Απέραντη, ατελείωτη, άγνωστη, επικίνδυνη ταξιδεύτρια και συνάμα ελπιδοφόρος. Σ` αυτή τη θάλασσα λοιπόν κολυμπάμε όλοι μας, είτε ως μικρά είτε ως μεγαλύτερα ψάρια. Άλλοι επιλέγουν τα επιφανειακά νερά για να ζήσουν, άλλοι προτιμούν τον άγνωστο βυθό. Από το μέλος Symvouleutikos-Stathmos : Δρ Ευστράτιος Παπάνης : Κανείς δεν ξέρει αν τα συναισθήματα είναι η μόνη γέφυρα ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον εαυτό ή εάν στη σκέψη ταιριάζει καλύτερα αυτός ο ρόλος. Όμως σίγουρο είναι πως τα συναισθήματα, σε αντίθεση με τη λογική, δεν αναζητούν επιχειρήματα, για να αιτιολογηθούν, ούτε κάποιος, παρά μόνο ο εαυτός, μπορεί να τα αλλάξει. Από το μέλος Symvouleutikos-Stathmos : Δρ Ευστράτιος Παπάνης : Οι ερευνητές, αλλά πολύ περισσότερο οι νεαροί χρήστες, συμφωνούν ότι το Facebook και το Twitter έχουν γίνει αχανείς τόποι κοινωνικής δικτύωσης, που σταδιακά χάνουν την αίγλη τους. Ίσως στην Ελλάδα δεν είναι ακόμα ορατή η τάση αυτή, αλλά πλέον είναι δύσκολο για τους 15χρονους να έλκονται από τα μέσα, όπου συνυπάρχουν πλέον δύο ή και τρεις γενιές ταυτόχρονα. (Είναι τουλάχιστον περίεργο να μιλάς με τη μητέρα σου ή να ανακαλύπτεις στοιχεία της προσωπικότητας του πατρός στο ίντερνετ).Από το μέλος MarionAnas : Γράφει η Μαρία Ανάστασου : Είσαι νέος-α, ωραίος-α, πτυχιούχος και ζεις στο εξωτερικό; Γνωρίζεις μέρα με τη μέρα πολλούς σαν εσένα, που αναρωτιέσαι αν ζεις στην Αγγλία, Αμερική, Κίνα κλπ. ή στην Ελλάδα; Τότε ξυπνάς. Αν ήσουν στην Ελλάδα, το πιο πιθανό σενάριο θα ήταν η ανεργία, ενώ τώρα, κάπου μακριά ή κοντά αλλά εκτός συνόρων, είσαι Εργαζόμενος. Καλά ακούτε... |
|

Τους δύο τελευταίους αιώνες, εκτός της ζωγραφικής, και άλλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, όπως το Θέατρο, ο Κινηματογράφος, η Φωτογραφία, προτείνουν ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις για να οπτικοποιηθεί το φανταστικό.
Το είδος του πολιτιστικού τουρισμού, αποτελεί μια προοπτική βιώσιμη ως προς το περιβάλλον, την κοινωνία, και την οικονομία. Κάτι τέτοιο ασφαλώς για να επιτευχθεί, χρειάζεται να επενδύσουν οι αρμόδιοι φορείς στην προετοιμασία, στην έρευνα, στην επικοινωνία, και κυρίως να επενδύσουν στη στενή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το χάος επικρατεί... οι αλλαγές είναι αστραπιαίες και εσύ... εσύ δεν μπορείς να κινηθείς... νιώθεις ασήμαντος, αδύναμος να αντιδράσεις... να σκεφτείς... να αποφασίσεις...
Η βία κατά των γυναικών, φαινόμενο τόσο παλιό όσο και οι πατριαρχικές μας κοινωνίες, αναγνωρίστηκε ως κοινωνικό πρόβλημα, έγινε «ορατή», μόλις τις τελευταίες δεκαετίες χάρη στις έρευνες και τους αγώνες των φεμινιστριών. Οι τελευταίες έγιναν αποδεκτές και από τους μεγάλους διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΗΕ, η Ε.Ε., το Συμβούλιο της Ευρώπης, κ.ά. Τα αίτιά της συνδέονται άμεσα με την ανισότητα που υπάρχει μεταξύ γυναικών και ανδρών, καθώς και τις κοινωνικο - οικονομικές δομές εξουσίας, τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική σφαίρα της ζωής, γεγονός που διαμορφώνει ένα κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον μέσα στο οποίο η βία κατά των γυναικών με τον έναν ή τον άλλο τρόπο γίνεται αποδεκτή.
Για τον τρόπο παρουσίασης του
Είναι γνωστό πως μπαίνοντας στην φοιτητική ζωή, τα νεαρά άτομα έρχονται αντιμέτωπα με μια ελευθερία που ίσως να μην ξέρουν ακόμα πως να χειριστούν. Μία από τις προκλήσεις που γνωρίζουν είναι η προβληματική κατανάλωση αλκοόλ. Στόχος της ομιλίας είναι να ευαισθητοποιηθούμε και να αναγνωρίσουμε το μέγεθος του προβλήματος ανάμεσα σε φοιτητές και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, όπως επίσης να αναφερθούμε στην σωστή κατανάλωση αλκοόλ και πως μπορούμε να απολαύσουμε την βραδιάς μας χωρίς τις καταστροφικές συνέπειες μίας δηλητηρίασης από αλκοόλ.
Εμπνευσμένη από μια αληθινή ιστορία, (μια δικαστική υπόθεση που έκλεισε ολοκληρωτικά το 1998, 10 χρόνια αφού είχε γίνει η αγωγή) η ταινία ακολουθεί το ταξίδι μια γυναίκας σε ένα δρόμο που θα την πάει πολύ μακρύτερα απ' όσο είχε αρχικά φανταστεί. Η πρωταγωνίστρια Charlize Theron υποδύεται την Josey Aimes την γυναίκα που κέρδισε την δικαστική διαμάχη της πρώτης ομαδικής καταγγελίας για σεξουαλική παρενόχληση στις ΗΠΑ, η οποία αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς ανθρώπους, και οδήγησε στην πρώτη ομαδική καταγγελία για σεξουαλική παρενόχληση που έγινε στην Αμερική.
Το εμείς δεν είναι καθόλου υποτυπώδες στον τίτλο.
Δεν ανήκω ίσως στην τόσο νέα γενιά αφού για εμένα τα φοιτητικά τα χρόνια έχουν πλέον τελειώσει, ανήκω όμως στην νέα γενιά με την έννοια των social media (Κοινωνικά Δίκτυα). Ανεξαρτήτου ηλικίας, χάνεται ο κόσμος σήμερα μέσα σε μία πληθώρα κοινωνικών δικτύων που κατακλύζουν το διαδίκτυο και μας αποξενώνουν όλο και περισσότερο από την πραγματική κοινωνία και τις δραστηριότητες της.
Είναι δημοφιλέστατες οι λίστες με τα χαρακτηριστικά εκείνα της προσωπικότητας, που οδηγούν στην επιτυχία, όπως κι αν αυτή ορίζεται, ανάλογα με το πολιτιστικό περιβάλλον. Η σύνθεσή τους απεικονίζει τις περισσότερες φορές έναν Υπερ-άνθρωπο, που ακόμα και τα ελαττώματά του τα μετατρέπει σε αρετές. Η μελέτη τέτοιων υποδειγμάτων βασίζεται στη ρομαντική άποψη ότι η ιστορία προχωρά με την εμπνευσμένη δράση κάποιων χαρισματικών ανθρώπων κι όχι εξαιτίας της συλλογικότητας και της δύναμης των λαών...
Προσωπική άποψη: Για την επιλογή μας να ζούμε τα πράγματα είτε δίχως να μας αγγίζουν είτε να τα ζούμε αληθινά, ως έχουν και με όποιο κόστος τους αναλογεί...
Κανείς δεν ξέρει αν τα συναισθήματα είναι η μόνη γέφυρα ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον εαυτό ή εάν στη σκέψη ταιριάζει καλύτερα αυτός ο ρόλος.
Οι ερευνητές, αλλά πολύ περισσότερο οι νεαροί χρήστες, συμφωνούν ότι το Facebook και το Twitter έχουν γίνει αχανείς τόποι κοινωνικής δικτύωσης, που σταδιακά χάνουν την αίγλη τους. Ίσως στην Ελλάδα δεν είναι ακόμα ορατή η τάση αυτή, αλλά πλέον είναι δύσκολο για τους 15χρονους να έλκονται από τα μέσα, όπου συνυπάρχουν πλέον δύο ή και τρεις γενιές ταυτόχρονα. (Είναι τουλάχιστον περίεργο να μιλάς με τη μητέρα σου ή να ανακαλύπτεις στοιχεία της προσωπικότητας του πατρός στο ίντερνετ).
Είσαι νέος-α, ωραίος-α, πτυχιούχος και ζεις στο εξωτερικό; Γνωρίζεις μέρα με τη μέρα πολλούς σαν εσένα, που αναρωτιέσαι αν ζεις στην Αγγλία, Αμερική, Κίνα κλπ. ή στην Ελλάδα; Τότε ξυπνάς.