Χαιρετώ και καλωσορίζω την νέα χρονιά, με μια μικρή αλλά φιλόδοξη ιδέα που ελπίζω πως θα έχει ενδιαφέρον να την εξελίσσουμε λίγο-λίγο!
Για όσους κάνουν παρουσιάσεις (και με χρήση προγραμμάτων τύπου 'PowerPoint', 'Impress', 'Keynote; κ.λ.π.), είτε βρίσκονται τώρα στο 1ο έτος και σιγά σιγά θα το δουν είτε βρίσκονται σε μεγαλύτερα έτη, θαρρώ πως είναι σημαντικό να μοιραστούμε "καλές πρακτικές" και πληροφορίες, εμπειρίες δικές μας ή άλλων και άλλες βοηθητικές πληροφορίες, προκειμένου να εξελίξουμε και καλυτερεύσουμε τους τρόπους με τους οποίους παρουσιάζουμε κάποια εργασία, κάποιο project ή κάποιο προϊόν-δημιούργημά μας σε μικρό ή μεγάλο κοινό!
Πολλοί γύρω μας μπορεί να έχουμε τύχει σε συνέδρια, εκδηλώσεις, ομιλίες/ημερίδες και φεστιβάλ, γενικά σε χώρους και τόπους όπου κάποιοι έρχονται (ή οι ίδιοι καλούμαστε) να μιλήσουν-παρουσιάσουν κάτι σε ένα πλήθος κοινού. Σε πολλές περιπτώσεις, τα αποτελέσματα είναι αποθαρρυντικά, έως αποκαρδιωτικά... Σε άλλες, το αντίθετο...
__
Με την ευκαιρία και "εγκαίνια" μιας νέας λειτουργίας (που την παιδεύαμε εδώ κι αρκετό καιρό ως σκέψη και μας "γαργαλούσε" το νου) της ενσωμάτωσης (embed) παρουσιάσεων του αρκετά ενδιαφέροντος site Slideshare.com, ξεκινώ με μια μικρή παράθεση!!
Παράθεση:
SlideShare
Fighting death by PowerPoint... How to make a presentation and not to bore your audience to death.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++ Quick tip για όσους θέλουν να
τοποθετήσουν Slideshare παρουσιάσεις
στο φόρουμ του my.aegean.gr
Συνεχίζοντας τον "οδηγό" (πιο πολύ ως απλές προτάσεις-συμβουλές θα έλεγα πως είναι, παρά "οδηγός" αυστηρά), έτυχε να προσέξω ένα παρόμοιο θέμα σε ένα ίσως πολλά υποσχόμενο κι ενδιαφέρον φρέσκο ελληνικό website..
Περνώ μερικά points και μπορούμε να συνεχίσουμε κι άλλο μετέπειτα για συζήτηση!
2. Μην συμπεριλάβετε όλα τα δεδομένα που θα παρουσιαστούν- για παράδειγμα, μην συμπεριλάβετε όλα τα δεδομένα στα γραφήματα.
3. Αποφύγετε τις γραμματοσειρές τύπου serif όπως Times New Roman ή Palatino.
4. Το μέγεθος της γραμματοσειράς πρέπει να είναι τουλάχιστον 24 στιγμές. Συγκεκριμένα: 26-24 για τους Τίτλους, 24 με 18 για τους δευτερεύοντες τίτλους και 18 με 14 για άλλο κείμενο.
5. Αποφύγετε τις πλάγιες γραμματοσειρές και τα πολλά χρώματα.
6. Δώστε έναν επεξηγηματικό και σαφή τίτλο σε κάθε διαφάνεια.
7. Μη γράφετε περισσότερες από 6 έως 8 λέξεις ανά γραμμή.
Και μία δική μας συμβουλή
8. Δώστε σε κάποιον άλλο να ελέγξει την ορθογραφία και το συντακτικό σας. [Δώστε την παρουσίαση σας, αν είναι δυνατόν και σε τρίτο άτομο για επανέλεγχο]
Στο άρθρο επισυνάπτεται και ένα χιουμοριστικό-δηκτικό κι ενδιαφέρον βίντεο, κατά την κρίση των συντακτών και αναγνωστών:
Στα σχόλια του δημοσιεύματος, ο αναγνώστης Petros Amiridis έγραψε:
Θα αναφέρω και ένα παράδειγμα παρουσίασης που κατά τη γνώμη μου έχει πολλά καλά στοιχεία:
Εδώ για μένα έχει αξία ο τρόπος που παρουσιάζει ο ομιλητής. Μου αρέσει πάρα πολύ το πρώτο κομμάτι μέχρι να αρχίσει να μιλάει για το κυρίως θέμα.
&
Στα σχόλια επίσης, η Diva έγραψε:
Μαζί με όλες τις εξαιρετικές συμπληρώσεις σας, θέλω να προσθέσω και την παρουσίαση της favit από το μέλος του WGW Martin Linkov , ευχαριστώντας τον πάρα πολύ που σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα έδρασε για αυτή την ανάρτηση.
... Μερικές ακόμη 'μαζώξεις' από πηγές κι υλικό που ίσως βοηθούν για να βελτιώσει κανείς τις παρουσιάσεις του!
Μερικά "tips"-συμβουλές...
[σημείωση:
ΠΟΤΕ μην παίρνετε κάτι ως δεδομένο κι ως "πανάκεια"! Ό,τι παραθέτει κανείς εδώ είναι απλώς μερικά δείγματα, ως αφορμές για μια δική σας προσωπική "διαδρομή" αναζήτησης και βελτιστοποίησης του στυλ σας! Πάνω απ'όλα ό,τι παρουσιάζετε μην ξεχνάτε πως είστε κι εσείς μέρος του, άρα το προσωπικό σας στυλ και ύφος είναι η κύρια "πηγή" επιτυχίας της όποιας παρουσίασής σας! ]
Παράθεση:Effective Presentation Techniques – The Top 10
We have condensed all of the presentation techniques down to the most effective. Here are the Top 10 effective presentation techniques.
1. Use visual aids
Using pictures in your presentations instead of words can double the chances of meeting your objectives.
2. Keep it short and sweet
There is an old adage that said – “No one ever complained of a presentation being too short.” Nothing kills a presentation more than going on too long.
There are some college professors who will penalise a short presentation (most lecturers see no problem in droning on) , but for most people a shorter presentation is better. Keep your presentation to under 22 minutes if you can.
3. Use the rule of three
A simple technique is that people tend to only remember three things. Work out what the three messages that you want your audience to take away and structure your presentation around them. Use a maximum of three points on a slide.
4. Rehearse
Practice makes for perfect performance. Many experts say that rehearsal is the biggest single thing that you can do to improve your performance. Perform your presentation out loud at least four times. One of these should be in front of a real scary audience. Family, friends or colleagues. Even the dog is better than nothing.
5. Tell stories
All presentations are a type of theatre. Tell stories and anecdotes to help illustrate points. It all helps to make your presentation more effective and memorable.
6. Lose the bullet points – don’t put your speaker notes up on the screen
Bullet points are the kiss of death for most presentations. Most people use bullet points as a form of speaker notes. To make your presentation more effective put your speaker notes in your notes and not up on the screen.
7. Video yourself
Set up a video camera and video yourself presenting. You will see all sorts of mistakes that you are making, from how you are standing, if you are jangling keys, to how well your presentation is structured.
8. Know what slide is coming next
You should always know when presenting which slide is coming up next. It sounds very powerful when you say “On the next slide [Click] you will see…”, rather than than a period of confusion when the next slide appears.
9. Have a back-up plan
Murphy’s law normally applies during a presentation. Technology not working, power cuts, projector blowing a bulb, spilling coffee on your front, not enough power leads, no loudspeakers, presentation displays strangely on the laptop – all of these are things that have happened in presentations that I have given.
Have a back-up plan. Take with you the following items – a printed out set of slides – (you can hold these up to the audience if you need to), a CD or data stick of your presentation, a laptop with your slides on it. Just in case it goes wrong.
Guess what? When you have back-ups – you seldom need to use them.
10. Check out the presentation room
Arrive early and check out the presentation room. If you can make sure that you see your slides loaded onto the PC and working on the screen. Work out where you will need to stand.
Do you agree or disagree with any of these effective presentation techniques? Have you have any experiences like this? Add it in to the comments box below.
Παράθεση:Learning Styles: What every presenter ought to know by Olivia Mitchell
Before Copernicus we believed that the the earth was the center of the universe and that the sun revolved around the earth. That’s what it looked like and it made sense. But science showed us that it’s not the case.
Today, many people believe in learning styles theory. At face value it makes sense and it’s easy to make your own experiences fit with the theory. But science does not back-up learning styles theory.
What is learning styles theory
Learning styles theory says that there are different learning modalities and that individuals have a preferred modality. The most common modalities mentioned are visual, auditory, kinaesthetic (this is known as the VAK model – however, there are many other models).
So far, so good. It’s probably true that individuals differ in which modality they prefer– just as we differ in many other aspects of our abilities.
However, learning styles theory takes this a step further and suggests that teaching should take place in the learner’s preferred modality. This is sometimes called the “meshing hypothesis”.
How could learning styles apply to presenting
Presentation advisors have used learning styles theory to encourage presenters to do more than just speak. Listening to a purely-spoken presentation is an auditory activity. So presentation advisers suggest that presenters use visuals (to help the visual learners in your audience), and get audience members to do things (to help the kinaesthetic learners).
Learning styles don’t make sense
At face value this makes sense. But not when you dig deeper. Learning styles theory says that an auditory learner will learn things better when they are presented aurally. But there are many types of knowledge which are hard to grasp aurally – for example the shape of a country or how to ride a bike. Just about everyone will learn the shape of a country by seeing that shape, that is visually. Just about everyone learns how to ride a bike by doing it, that is kinaesthetically. It is the type of information that drives how we should present it – not the learning style of the learner.
Here’s a video from cognitive psychologist Dr Daniel Willingham explaining this in more detail:
Here are references to three reports that reviewed the evidence:
A 1987 meta-analysis of 39 classroom learning style studies found no evidence that teaching to a child’s best modality had an impact on learning.
In 2004, the UK Learning and Skills Development Agency commissioned an evaluation of learning styles models and their effectiveness in post-16 learning.
“[S]ome of the best known and widely used instruments have such serious weaknesses (eg low reliability, poor validity and negligible impact on pedagogy) that we recommend that their use in research and in practice should be discontinued.”
In 2008, the Association for Psychological Science commissioned a panel of psychologists and cognitive scientists to review the evidence for learning styles. Their review found that:
“Although the literature on learning styles is enormous, very few studies have even used an experimental methodology capable of testing the the validity of learning styles applied to education. Moreover, of those that did use an appropriate method, several found results that flatly contradict the popular meshing hypothesis.”
And here’s another reference that makes a mockery of those self-assessment quizzes:
“Furthermore, in a laboratory study of memory performance, participants’ own self-assessment of their learning style (as is commonly used) was shown to be out of line with more objective measures, and memory scores in different modalities appeared unrelated to any measure of dominant learning style (Kratzig and Arbuthnott, 2006).”
What does this mean for presenters
That suggests that rather than concern ourselves with the preferred learning style of an audience member we should think about the modality that best suits the content. For instance most people are likely to prefer to see an organizational chart, rather than have it described to them. Some types of content are likely to be better transferred to audience members by being presented in multiple modalities.
So for your next presentation, examine each piece of content and decide which is the best modality in which to present each piece. All your audience members will benefit.
Νομίζω πως το παρόν μπορεί να λειτουργήσει ως μια λαβή για να πάρει κανείς ιδέες... Είναι αλήθεια πως υπάρχει σε αφθονία υλικό Online από διαλέξεις, ομιλίες και αυτό που λέμε "inspirational talks"... Πιο πολύ αν προσέξετε μερικές τέτοιες ομιλίες, θα δείτε πόσο ίσως "δουλεμένες" είναι όλες αυτές, με βιωματική βαρύτητα και έντονη διάδραση με το κοινό, 'αγγίζοντάς' το...
Η συγκεκριμένη, από τις πιο πολυσυζητημένες, η "τελευταία διάλεξη" ενός πολύ ενδιαφέροντος ανθρώπου, που μαγνητοσκοπήθηκε στο Carnegie Melon University των ΗΠΑ, του Randy Pausch (1), (2).
Έπασχε από καρκίνο στο πάγκρεας. Στις 25 Ιουλίου 2008 απεβίωσε σε ηλικία 47 χρονών. Ωστόσο, στις 17 Σεπτεμβρίου 2007, η 'Τελευταία Διάλεξη', με τίτλο: "Really Achieving Your Childhood Dreams" αποτέλεσε κι αποτελεί σημείο έμπνευσης για χιλιάδες ανθρώπους σε όλο τον κόσμο...
Πέρα από το μήνυμα που περιλαμβάνει, προσπαθώντας συνάμα να συνοψίσει με γλαφυρο και έντονα συγκινησιακά φοτισμένο ύφος όσα θέλει να πει, φαίνεται πόσο πολύ καλός "performer" είναι ..επί σκηνής. Κι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο ίσως μιας καλής παρουσίασης. Η επιτυχία και κατανόηση όσων θέλει κάποιος να πει, ώστε το κοινό-παρευρισκόμενοι να το κάνουν κτήμα τους συνάμα, είναι ό,τι ιδανικότερο πιθανότατα...
Όσοι βρείτε κι άλλα επίσης, δείτε αναλυτικά πώς μπορείτε να ενσωματώσετε(embed) και παρουσιάσεις απο το Slideshare.com(με την ίδια λογική π.χ. που ενσωματώνουμε youtube videos) το οποίο έχει ένα πλήθος χρήσιμου πιθανότατα υλικού, χωρίς να σημαίνει πως μονάχα από εκεί μπορούμε να παραθέτουμε πηγές ή συμβουλές!
Πάμε λοιπόν, λίγα ακόμη:
-- Presentation Zen
Short, very short intro to presentation techniques based on the wonderful Presentation Zen book
SlideShare
-- STEAL THIS PRESENTATION!
SlideShare
Επαναλαμβάνω πως μπορείτε να προσθέσετε κι εσείς ενδιαφέρουσες πηγές ή άρθρα / βοηθήματα ώστε να μοιραστούμε με την κοινότητα!