- Νέες προδιαγραφές για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια
- Κάθε τρία χρόνια οι διαγωνισμοί μέσω ΑΣΕΠ
- Πανεπιστήμια και χρηματοδότηση
- Κολλέγια/ΙΕΚ και Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων
- ΑΔΙΠ και σχέδιο «Αθηνά» για 2013
Οι θεσμικές αλλαγές στην Παιδεία δεν γίνονται στο κενό. Πρώτον, χρειάζονται πρόσωπα που θα τις εφαρμόσουν και, δεύτερον, δεν υλοποιούνται εκ του μηδενός: χτίζονται πάνω σε υπαρκτά οικοδομήματα, τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί και να σκοντάψουν στα πρόσωπα, αλλά και στις υπαρκτές και κληρονομημένες στρεβλώσεις αυτών των οργανισμών. Ιδιαίτερα όταν κάποιες ομάδες απειλούνται από την εφαρμογή του πνεύματος των μεταρρυθμίσεων. Γιατί η εφαρμογή του «γράμματος» δεν ενοχλεί κανέναν.
Από τις αλλαγές των νόμων 4009/2011 και 4076/2012 απειλούνται πρωτίστως τα πανεπιστημιακά κατεστημένα. Πρόκειται για δίκτυα προσώπων και συμφερόντων στα ΑΕΙ που έχουν εξασφαλίσει μέσα στον χρόνο τρία πράγματα: πλειοψηφίες, έλεγχο των «διανομών» και προστασία των φορέων ανομικών συμπεριφορών από κυρώσεις. Η τυπική δημοκρατία είναι οργανικό στοιχείο αυτών των δικτυώσεων, διότι τα δίκτυα χρειάζονται πλειοψηφίες. Το θέμα είναι πώς αυτές προκύπτουν. Διότι μπορεί να προκύπτουν όχι μέσα από τη διαπάλη και τη ζύμωση των ιδεών, αλλά μέσω της μεθόδου τού «δούναι και λαβείν», του κώδικα της ανταλλαγής των πάντων με το ατομικό όφελος: εισόδημα, εξέλιξη, ηρεμία, προστασία από κυρώσεις. Ετσι, όμως, μπορούμε να καταλήξουμε, χωρίς να το καταλάβουμε, σε πανεπιστήμια χωρίς ακαδημαϊκό κώδικα, όπου οι συμπεριφορές αρκετών μελών τους -και όχι απλά κάποιων «μεμονωμένων περιπτώσεων», όπως λέγεται- δεν μπορούν να εξηγηθούν διαφορετικά, παρά μόνο με την εγγραφή στα δρώντα πρόσωπα του κινήτρου «τι κερδίζω εγώ προσωπικά από μια συγκεκριμένη στάση ή συμπεριφορά μου».
Τα συμβούλια είναι ένα από τα κεντρικά στοιχεία της μεταρρύθμισης και ορθώς. Η διοίκηση των ελληνικών πανεπιστημίων έπρεπε να αποκτήσει -ύστερα από τριάντα χρόνια απουσίας ελέγχου της δράσης της- έναν εποπτικό θεσμό, ένα σώμα στο οποίο είναι υποχρεωμένη να δίνει ουσιαστικό λογαριασμό: να λογοδοτεί.
Αυτό δεν μπορεί να γίνει αν τα συμβούλια αποτελούνται από μέλη που είτε ελέγχονται από τη διοίκηση, είτε είναι προσδεδεμένα στο πρυτανικό άρμα, είτε απλώς εκλέγονται για να έχουν μια ακόμη ιδιότητα στο βιογραφικό τους.
Μέχρι στιγμής η κυρίαρχη τάση στις εκλογές των μελών των συμβουλίων είναι να εκπροσωπούνται σε αυτά πρώην πρόεδροι, πρώην πρυτάνεις ή αντιπρυτάνεις, πρώην κοσμήτορες κ.λπ. Αρα, μέλη με θητεία σε διοικήσεις του τύπου που οι εισηγητές των αλλαγών θεωρούσαν προβληματικές. Αν, μάλιστα, αληθεύει η διάχυτη πληροφορία ότι οι πρυτανικές αρχές είχαν ενεργή ανάμειξη στην εκλογή των μελών των συμβουλίων και ότι -ακόμη χειρότερα- κατάφεραν να εκλέξουν «ημετέρους» σε αυτά, τότε ουσιαστικά κατάφεραν να εξασφαλίσουν τους αυριανούς τους επόπτες, δηλαδή την ησυχία τους.
Με βάση τα μέχρι τώρα αποτελέσματα, η καθεστηκυία τάξη προσώπων και πραγμάτων στα ελληνικά ΑΕΙ, και κυρίως τα πανεπιστημιακά πελατειακά δίκτυα, αναπαράγονται και συντηρούνται μέσω των συμβουλίων και των πλειοψηφιών που διαμορφώνονται σε αυτά. Με άλλα λόγια, η «δημοκρατία» των πελατειακών σχέσεων έκανε πάλι το θαύμα της, αυτό που κάνει μέχρι τώρα και εξαιτίας του οποίου τα πανεπιστήμια κατέληξαν εκεί που βρίσκονται. Ας ελπίσουμε ότι οι μειοψηφίες μέσα στα συμβούλια θα παίξουν τουλάχιστον τον ρόλο τους.
Προτείνεται Ανεξάρτητη Δημόσια Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Ε), η οποία είναι η εποπτική και συντονιστική αρχή του συστήματος αξιολόγησης και διασφάλισης της ποιότητας στη γενική εκπαίδευση. Η Μονάδα Διασφάλισης της Ποιότητας στην Εκπαίδευση (ΜΟ.ΔΙ.Π.Ε) είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου της Α.ΔΙ.Π.Ε. στο επίπεδο της Περιφερειακής Δνσης ή της Δνσης Εκπ/σης. Έργο της ΜΟ.ΔΙ.Π.Ε. είναι η διασφάλιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία της Περιφέρειας μέσα από τη διαπίστωση της καλής λειτουργίας των διαδικασιών εφαρμογής του συστήματος της αξιολόγησης (αξιοπιστία εκθέσεων, εγκυρότητα δεδομένων, αντικειμενικότητα κρίσεων, αποτελεσματικότητα διαδικασιών, ανατροφοδότηση, αναπροσαρμογή εργαλείων αξιολόγησης, ενστάσεις, κ.λπ.)
Δημιουργείται Παρατηρητήριο Αξιολόγησης και Δίκτυο Πληροφόρησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας σε εθνικό επίπεδο.
Ο εκπαιδευτικός αποτελεί βασικό συντελεστή ανάπτυξης και διασφάλισης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα και αξιολογείται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες της ισχύουσας εκπαιδευτικής νομοθεσίας:
α) ως προς το διοικητικό έργο (υπηρεσιακό/επαγγελματικό) από τον Διευθυντή του σχολείου (Ατομικός φάκελος + Έκθεση αυτοαξιολόγησης Σχολικής Μονάδας, ως πειστήριο για τo έργο του + Έκθεση Διευθυντή σχολείου).
β) ως προς το παιδαγωγικό/διδακτικό έργο από τον Σχολικό Σύμβουλο (Ατομικός φάκελος + Έκθεση αυταξιολόγησης Σχολικής Μονάδας, ως πειστήριο για τo έργο του + Έκθεση Σχολικού Συμβούλου).
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει διαπιστωτικό και διαμορφωτικό χαρακτήρα και διακρίνεται σε: α) ετήσια και β) περιοδική.
Οι εκπαιδευτικοί των οποίων το έργο αξιολογείται ως «επαρκές» είναι προακτέοι. Οι εκπαιδευτικοί το έργο των οποίων έχει αξιολογηθεί ως «ελλιπές» σε κάποιο πεδίο, παρακολουθούν ενισχυτικό/διαμορφωτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους στο συγκεκριμένο πεδίο επαναλαμβάνεται το επόμενο έτος. Η αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού ως «πολύ καλό» και/ή «εξαιρετικό» χρησιμοποιείται, εφόσον οι ίδιοι το επιθυμούν, κατά την κρίση της υποψηφιότητάς τους στην κατάληψη θέσης ευθύνης.
Ενδεχομένως και υπό προϋποθέσεις, θα μπορούσε να προβλεφτεί ότι στο μέλλον μόνον όσων το εκπαιδευτικό έργο κρίνεται ως «πολύ καλό» και/ή «εξαιρετικό» θα έχουν δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας για κατάληψη θέσης στελέχους. Η κρίση του έργου των εκπαιδευτικών ως «εξαιρετικού» μπορεί (και πρέπει) να συνδέεται με τη διάχυση των καλών πρακτικών των σχολείων και την ευρύτερη αναγνώριση των επιτευγμάτων από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας.
Προς μια Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση - Βιώσιμη Ανάπτυξη στην Υπηρεσία της Κοινωνίας (εισήγηση καθηγητή Σ. Καπλάνη, Προέδρου ΤΕΙ Πατρών)
Spoiler:
Τρίτη, 20 Νοεμβρίου 2012 έγραψε:
Στόχοι:
1. Η επίτευξη εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου και ποιότητας παράλληλα με συστηματικές πρωτοβουλίες στην έρευνα και ανάπτυξη.
Απαιτείται:
α. ορισμός Δεικτών-Κριτηρίων (βλ. ENQA)
β. η διαδικασία Πιστοποίησης από ανεξάρτητους αξιολογητές
γ. μια ενιαία πολιτική για όλα τα ΑΕΙ
2. Η συμπίεση των ελαστικών δαπανών με παράλληλο νοικοκύρεμα της Διοικητικής και Οικονομικής Διαχείρισης των δομών του κάθε ΑΕΙ.
(ενιαίο Διοικητικό και Τεχνικό Προσωπικό με κινητικότητα εντός των δομών του ΑΕΙ ώστε να καλύπτονται άμεσα οι ανάγκες, χωρίς αγκυλώσεις παρωχημένων αντιλήψεων, αλλά και άμεσες προμήθειες οργάνων-εξοπλισμού απ' ευθείας από το εξωτερικό. Θα επιτευχθεί μείωση των αντιστοίχων δαπανών κατά 25% τουλάχιστον)
3. Πολιτική για αύξηση των εσόδων των ΑΕΙ μέσω δραστηριοτήτων τους εναρμονισμένων με το Ρόλο και την Αποστολή τους, με παράλληλη πάταξη της γραφειοκρατίας και του συγκεντρωτικού συστήματος του Υπ. Παιδείας που αποφασίζει για κάθε τι που αφορά στα ΑΕΙ βλ και ερμηνείες από την Διαχειριστική Αρχή, καθυστερήσεις χωρίς γραπτές οδηγίες, οριζόντιες δράσεις και κατασπατάληση των πλουσίων κονδυλίων του ΕΠΕΑΚ στο παρελθόν και του ΕΣΠΑ σήμερα.
(Σημείωση: Εάν όλα αυτά περιορίζονταν ή εξαλείφοντο κατ'ευχήν τότε δεν θα ήταν αναγκαία καμμιά μείωση μισθών στα ΑΕΙ.)
4. Νέες διαρθρωτικές αλλαγές στις Σχολές και τα Π.Π.Σ. που θα επιφέρουν σε 2ο βαθμό αποτελεσματικότερη διαχείριση και εξοικονόμηση κονδυλίων για κάλυψη των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων τους στα πλαίσια του Στρατηγικού τους Σχεδίου, ιδίως όταν παύσει το Υπ. Παιδείας να «επιβάλλει» τα Έργα-Πράξεις του ΕΣΠΑ άνωθεν και σχεδιάσει τα διαθέσιμα κονδύλια να καλύπτουν αναπτυξιακές πρωτοβουλίες με ευθύνη του ίδιου του ΑΕΙ.
Προϋπόθεση: Το Υπ. Παιδείας να αντιμετωπίζει τις Συνόδους καθώς και τους εκπροσώπους των Συμβουλίων ως συν-διαμορφωτές της νέας πολιτικής και συν-εγγυητές, σε συνεργασία με την ΑΔΙΠ και το ΕΣΥΠ.
Ειδικότερα:
1. Σε Τμήματα/Παραρτήματα των ΑΕΙ λειτουργούν Π.Π.Σ. των οποίων το πλείστο των μαθημάτων διδάσκεται σε Τμήματα του κεντρικού ΑΕΙ. Προτείνεται τα Π.Π.Σ. που αντιστοιχούν στα Τμήματα αυτά να προσφέρονται μόνο στο κεντρικό ΑΕΙ.
Το ίδιο προτείνεται να ισχύει και για Τμήματα Παραρτημάτων που δεν είναι αυτοδύναμα, (ο σχετικός νόμος προβλέπει 9 μέλη ΔΕΠ), ή για Τμήματα χωρίς τις απαραίτητες υποδομές. Τότε τα Τμήματα αυτά φιλοξενούνται ή μετασχηματίζονται σε Π.Π.Σ. εντός μιας Σχολής. Ενδιαφέρουσα πρόταση είναι εκείνη που θέλει τις τοπικές αυτοδιοικήσεις να αναλαμβάνουν τις λειτουργικές δαπάνες των τμημάτων των Παραρτημάτων, εφόσον υπάρχουν υποδομές.
Εκτιμάται ότι ένα σύνολο 100 και πλέον Τμημάτων θα επηρεασθεί από την πολιτική αυτή, ενώ το όφελος που θα προκύψει θα φθάσει τα 40 εκ. €/έτος.
Επί πλέον πέραν της οικονομίας στο κεντρικό ΑΕΙ θα αυξηθεί ο αριθμός των μελών ΔΕΠ και θα τονωθεί το επίπεδο της εκπαίδευσης λόγω και της παροχής μαθημάτων σε επίπεδο Σχολής.
2. Προτείνεται επίσης η συνένωση ΤΕΙ ή Σχολών ή Τμημάτων ΤΕΙ αλλά και Πανεπιστημίων–ΤΕΙ εφ'όσον τούτο συν-αποφασιστεί από τα αρμόδια όργανά τους ιδιαίτερα όταν προκύπτει συμπληρωματικότητα, ενδυνάμωσή τους αλλά και εξοικονόμηση κονδυλίων.
Εκτιμάται μια εξοικονόμηση της τάξεως των 2 εκ. € / συνένωση και ανά Σχολή /έτος = 40 εκ . € / έτος
3. Αρκετά Τμήματα ΤΕΙ και Πανεπιστημίων έχουν περιορισμένο πεδίο επιστημονικής δράσης/εκπαίδευσης. Προσιδιάζουν μάλλον σε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών.
Πρόταση: Τα Τμήματα αυτά να παύσουν να λειτουργούν ως αυτοτελή και να ενταχθούν ως κατεύθυνση – εξειδίκευση σε άλλα Π.Π.Σ. ή ΜΠΕ.
Εξοικονόμηση 1 εκ. € / έτος/ Τμήμα
4. Πολλά Τμήματα των ΤΕΙ και των Πανεπιστημίων παρέχουν εκπαίδευση που αντιστοιχεί σε απλό ή περιορισμένο επαγγελματικό επίπεδο με ισχνά τα στοιχεία της Ακαδημαϊκότητας.
Πρόταση: Να μετασχηματιστούν σε 2-ετή ή 3-ετή προγράμματα με απονομή αντιστοίχου τίτλου, όπως στα άλλα κ.μ. της Ευρώπης και να λειτουργούν υπό την ευθύνη των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ στα Παραρτήματα ή το κεντρικό ΑΕΙ. Οι Πτυχιούχοι τους να μπορεί να εγγράφονται με βάση την επίδοσή τους σε συναφή Π.Π.Σ. ακαδημαϊκού επιπέδου.
Εκτιμάται εξοικονόμηση 1 εκ. € / έτος/ΑΕΙ
5. Προώθηση της λειτουργίας Σχολών, (ν.4009/11 και 4076/12) όταν τα τακτικά μέλη ΔΕΠ/Τμήμα είναι λιγότερα των 15, αριθμό ανεκτό για επίπεδο ΑΕΙ.
Η περίπτωση αυτή είναι και το κύριο χαρακτηριστικό των ΤΕΙ.
Πρόταση. Τα Τμήματα αυτά να διατηρήσουν την εκπαιδευτική τους ταυτότητα ως Π.Π.Σ. και να καλύπτουν τις εκαπαιδευτικές και λειτουργικές τους ανάγκες, τις υποδομές και το Διοικητικό και τεχνικό προσωπικό σε επίπεδο Σχολής.
Ένα τέτοιο μοντέλο έχει αρχίσει και εφαρμόζει το ΤΕΙ Πάτρας με τη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας.
Εκτιμάται εξοικονόμηση 1 εκ. € / έτος/ΑΕΙ/Σχολή
6. Επανεξέταση του θεσμού της Πρακτικής Άσκησης, ιδίως στα Πανεπιστήμια αλλά και τα ΤΕΙ, καθώς ο πακτωλός των αμοιβών 500 €μήνα/ασκούμενο αφορολόγητο δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίεςτου θεσμού αλλά και στα παραγωγικά και οικονομικά δεδομένα υπό τις σημερινές συνθήκες.
Πρόταση. Η Πρακτική Άσκηση να είναι προαιρετική και καθαρά επαγγελματική με ευθύνη των Επαγγελματικών φορέων. Παράλληλα, στο τελευταίο εξάμηνο να παρέχονται 4-5 μαθήματα υψηλού επιπέδου καθ' όλα αναγκαία για μια υψηλού επιπέδου εκπαίδευση με παράλληλη μείωση των δαπανών.
Εκτιμάται εξοικονόμηση κονδυλίων 30 εκ. € /έτος για όλα τα ΑΕΙ.
Από τα εξοικονομούμενα κονδύλια ένα μεγάλο μέρος να καλύψει ερευνητικές και αναπτυξιακές ανάγκες των ΑΕΙ.
7. Συγγράμματα. Ασυδοσία στη διαχείριση και στις αμοιβές των συγγραφέων.
Πρόταση: Η παραγωγή εκπαιδευτικού CD/Τμήμα το οποίο θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό διαλέξεις, ασκήσεις φωτογραφίες εργαστηριακού υλικού, μελέτες περίπτωσης, εφαρμογές κλπ με χρήση σύγχρονων εργαλείων Τ.Π.Ε.
Υπολογίζεται εξοικονόμηση 100 εκ. € / έτος, ακόμα και αν υπολογιστεί η αμοιβή των συγγραφέων που θα αναπτύξουν το υλικό καθώς και ο εμπλουτισμός των Βιβλιοθηκών μέσω των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
8. Αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών δομών στα ΑΕΙ με βάση το Άγγλο-Σαξονικό ή το Γερμανικό σύστημα.
Το Άγγλο-Σαξονικό σύστημα προβλέπει την ένταξη των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια ως ένα νέο ΑΕΙ ανά περιφέρεια. Το νέο ΑΕΙ θα μπορεί να οργανώνει Προγράμματα Σπουδών Ανώτατης Εκπαίδευσης μικρής και μεγάλης διάρκειας, Μ.Π.Σ. και Προγράμματα 3ου κύκλου.
Έτσι θα λυθεί και το πρόβλημα εισαγωγής σε Τμήματα / Προγράμματα Σπουδών των ΑΕΙ για όσους δεν επιτυγχάνουν ικανοποιητική επίδοση στις εισαγωγικές εξετάσεις. Θα μπορούν να εισάγονται σε 2ετή ή 3ετή επαγγελματικά προγράμματα, αλλά και σε αντίστοιχα διάρκειας 4, 5 και 6 ετών, καλύπτοντας ολόκληρο το φάσμα Σπουδών από το 3o έως και το 8o επίπεδο του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Η συμφωνία με το Γερμανικό σύστημα θα ενεργήσει ώστε τα ΤΕΙ να διατηρούνται ως ανεξάρτητος θεσμός, δηλαδή ως Τεχνολογικά Πανεπιστήμια (η συνένωσή ΤΕΙ-ΤΕΙ δεν αποκλείεται), ενώ οι σπουδές διαρθρώνονται παράλληλα με τα Πανεπιστήμια σε 3ετή Προγράμματα Σπουδών και 2 έτη Μ.Π.Σ.
Η αναδιάρθρωση αυτή, στη βάση και των δύο μοντέλων, λαμβανομένων υπ' όψιν των ιδιαιτεροτήτων των ΑΕΙ και της περιοχής που εδρεύουν, μπορεί να επιφέρει εξοικονόμηση άνω των 200 εκατ. €/ ετησίως.
Απαιτείται, βεβαίως, ένα σύνολο βαθμιαίων αλλαγών, διάρκειας 1-2 ετών, στη βάση συζητήσεων στα πλαίσια των Συνόδων ώστε να καθοριστεί με σαφήνεια η πορεία εφαρμογής.
(Σημείωση: Κάτι ανάλογο προσπάθησε το Υπουργείο Παιδείας να θεσμοθετήσει τον Αύγουστο του 2011, ανεπιτυχώς, αφού η ρύθμιση δεν ήταν καθολική και δεν αντιμετώπιζε το πρόβλημα Πτυχίων ΤΕΙ και Πανεπιστημίων στο σύνολο τους.)
Με βάση αυτή την αναδιοργάνωση δομών και Π.Π.Σ. αντιστοίχων των ΑΕΙ του εξωτερικού, μέσω της διαδικασίας benchmarking, θα νοικοκυρευτεί ο χώρος των ΑΕΙ, καθώς ο μεγάλος σήμερα αριθμός ΔΕΠ των Πανεπιστημίων θα καλύψει πολλές εκπαιδευτικές ανάγκες Προγραμμάτων Τεχνολογικής κατεύθυνσης, ιδίως όταν τα Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων των Πανεπιστημίων δεν θα προσφέρουν ένα υπερβολικό αριθμό μαθημάτων (ασύγκριτα υπερβολικό σε σχέση με των Πανεπιστημίων άλλων προηγμένων χωρών) και οι φοιτητές τους δεν θα παρακολουθούν διαφορετικό Πρόγραμμα Σπουδών, ενώ θα τους απονέμεται ο ίδιος Τίτλος.
Ακριβώς η κατάσταση αυτή δημιουργεί το μεγάλο κόστος, όχι μόνο σε διδασκαλία αλλά και σε υποδομές, και μπορεί να μετατραπεί σε μεγάλο όφελος.
Ωστόσο, ποιός θα τα βάλει με το κατεστημένο?
Τα Πανεπιστήμια, επίσης, θα επωφεληθούν και από τις υποδομές των ΤΕΙ και το επιστημονικό τους προσωπικό, ιδίως με τον εξορθολογισμό των Προγραμμάτων Σπουδών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, εφαρμόζοντας το ένα ή το άλλο μοντέλο.
Ας αποφασίσουν οι δύο Σύνοδοι από κοινού.
9. Αύξηση εσόδων των ΑΕΙ από τις δραστηριότητες που μπορεί να αναπτυχθούν στο πλαίσιο λειτουργίας των ΙΔΒΕ, ΚΕΚ, Ερευνητικών και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, Μελετών κ.λπ., εφόσον αυξηθούν οι κρατήσεις υπέρ του ΑΕΙ στο 25-30% του προϋπολογισμού των έργων.
Τούτο είναι και δίκαιο και επιβεβλημένο, καθώς κάθε έργο αναλαμβάνεται υπό το ΑΕΙ και με την ιδιότητα του μέλους ΔΕΠ των ΑΕΙ, χρησιμοποιούνται δε για την υλοποίησή του οι υποδομές του ΑΕΙ (εργαστήρια, εξοπλισμοί κ.λπ.)
Τα έσοδα από τις δραστηριότητες αυτές θα ανήρχοντο σε μερικά εκατ. €/ ετησίως στο σύνολο των ΑΕΙ.
Προτείνεται:
α. η ενθάρρυνση και διευκόλυνση των ΑΕΙ για παροχή Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών (Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών).
Το Υπ. Παιδείας καλείται να μην προβάλλει εμπόδια στην έγκριση τους αφού η λειτουργία Μ.Π.Σ. βασίζεται και πρέπει να βασίζεται στην απόφαση των Ακαδημαϊκών Οργάνων των ΑΕΙ, με βάση τον προϋπολογισμό τους και όχι στη γραφειοκρατία του Υπουργείου Παιδείας. Τούτο δίνει τη δυνατότητα απασχόλησης σε νέο αξιόλογο Επιστημονικό δυναμικό που θα αμείβεται από πόρους τους οποίους το ίδιο θα προσελκύει στα Ιδρύματα.
β. η άμεση επαναδιαπραγμάτευση του ΕΣΠΑ, καθώς είναι σε όλους γνωστό ότι πολλοί τομείς του ΕΣΠΑ όπως περιγράφονται στο Πρόγραμμα των διαφόρων Υπουργείων αλληλεπικαλύπτονται ή περιλαμβάνουν δράσεις που ουδεμία ουσιαστική επένδυση προσφέρουν.
Παράδειγμα, η εισαγωγή και εφαρμογή των πληροφοριακών συστημάτων και εργαλείων Τ.Π.Ε. στο σύνολο της Εκπαίδευσης. Διαπιστώνονται πολλαπλές δαπάνες, για το ίδιο φυσικό αντικείμενο, που φθάνουν το ύψος πολλών εκατοντάδων εκατ. €. Θα μπορούσαν μέσω αυτεπιστασίας να φθάσουν μόλις στο 1/10 του συνολικού προϋπολογισμού.
Αρκετές Πράξεις πρέπει να απενταχθούν και να ενσωματωθεί η καθαρή ουσίας των Πράξεων με το παραδοτέο τους σε μία ανά ΑΕΙ Πράξη. Μια τέτοια προσέγγιση θα επιφέρει εξοικονόμηση εκατοντάδων εκατ. €/ έτος, εάν μάλιστα εκλείψουν οι "καταρτίσεις" και οι "άυλες"- μη χειροπιαστές και μη μετρήσιμες δραστηριότητες.
Χωρίς την εξοικονόμηση των κονδυλίων και τον ενιαίο σχεδιασμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης τα ΤΕΙ θα συρρικνωθούν και θα αφανιστούν αφού τα Κολλέγια με το Μνημόνιο έλαβαν σαφή πορεία αναγνώρισης των Τίτλων που απονέμουν στην πελατεία τους.
Καθορισμός αριθμού ιδιωτών που εισάγονται στην Αστυνομική και την Πυροσβεστική Ακαδημία κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2013−2014 και 2014−2015
Spoiler:
Άρθρο 1
Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2013−2014 και 2014−2015 στη Σχολή Αστυφυλάκων και στη Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας δεν εισάγονται ιδιώτες.
Άρθρο 2
Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2013−2014 και 2014−2015 στην Πυροσβεστική Ακαδημία δεν εισάγονται ιδιώτες.
Άρθρο 3
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 13 Νοεμβρίου 2012
Οι Υπουργοί
Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
Εθνικής Άμυνας
Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη
Το υπουργείο Παιδείας μελετά τη δημιουργία ομάδας τεχνικής βοήθειας (Task Force) που θα αποτελείται από 5 μέλη εμπειρογνωμόνων και ειδικών, που θα βοηθούν Πανεπιστήμια και ΤΕΙ στην οικονομική διαχείριση και αξιοποίηση των πόρων τους.
Σημαντικές, όμως, αλλαγές μελετά το υπουργείο Παιδείας και στη γενική και την τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας. Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί στις 10 Δεκεμβρίου, στη σύνοδο των υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα γίνει στο Βερολίνο.
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αναφερόμενος στα προβλήματα μέσα από τα οποία αγωνίζεται το εκπαιδευτικό προσωπικό της χώρας. Αναφέρθηκε, επίσης, στο σύστημα διορισμών και τοποθετήσεων εκπαιδευτικών που αλλάζει, έτσι ώστε να επαρκούν οι 150.000 εκπαιδευτικοί για τις ανάγκες των σχολείων χωρίς να υπάρχουν κενά ή υπερκαλύψεις γνωστικών αντικειμένων.
Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι γάλα και φρούτα θα αρχίσουν να διανέμονται στους μαθητές όλων των σχολείων της χώρας, στους αμέσως επόμενους μήνες.
Τέλος, τόνισε ότι θα περιληφθεί τροπολογία σε νομοσχέδιο, με την οποία θα επιτρέπονται κατ΄εξαίρεση για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά, οι μετεγγραφές παιδιών των οικογενειών με οικονομικά προβλήματα και δύο παιδιά φοιτητές, σε ΑΕΙ, μακριά από την οικογενειακή εστία.
05.12.2012 έγραψε:
Τα Τ.Ε.Ι. αποτελούν τον αδύναμο κρίκο της Ανώτατης εκπαίδευσης, αφού η ίδια η Πολιτεία δεν έχει ολοκληρώσει την ακαδημαϊκή τους υπόσταση (έρευνα, διδακτορικά, επαγγελματικά δικαιώματα, άρνηση επιμελητηριακών δικαιωμάτων, υποχρηματοδότηση, τεράστια κενά σε ακαδημαϊκό προσωπικό).
Είναι προφανές ότι μια σοβαρή αναδιάταξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, πρέπει να λάβει υπόψη της τα Ακαδημαϊκά κριτήρια, τα αναπτυξιακά κριτήρια, τις συγκροτημένες δομές των επιστημονικών αντικειμένων και την σύνδεση παιδείας, επιστήμης και οικονομίας.
Στο Τ.Ε.Ι. Ηπείρου ζητάμε να εφαρμοστούν απαρέγκλιτα οι αρχές και τα κριτήρια πάνω στα οποία θα πρέπει να βασιστεί η πιθανή χωροταξική αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
• Αρχή της Ακαδημαϊκότητας: Περιλαμβάνει την ουσία του επιστημονικού έργου των Τμημάτων, την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, τις εργαστηριακές και κτιριακές υποδομές, το ερευνητικό έργο και την αναγνωρισιμότητά του, όπως και τη συμβολή του κάθε Τμήματος στην παραγωγή νέας γνώσης.
• Αρχή της Επιστημονικότητας και Διεπιστημονικότητας: Τα Τμήματα να αναφέρονται σε ολοκληρωμένα επιστημονικά αντικείμενα και όχι σε μεταπτυχιακού τύπου σπουδές ή σε σύγχρονες τεχνολογικές κατευθύνσεις σε διεπιστημονικά πεδία. Η διεπιστημονικότητα δίνει τη δυνατότητα να προσφέρονται στον ίδιο χώρο λειτουργίας πολλαπλά γνωστικά αντικείμενα, ευνοώντας την κινητικότητα των φοιτητών μεταξύ σχετικά ομοειδών επιστημονικών τομέων.
• Αρχή της Εντοπιότητας – Αποκέντρωσης: Τομείς, όπως αυτός των Γεωπονικών Σπουδών, απαιτούν σύνδεση με την παραγωγή, τη γη, το νερό, άρα η βαρύτητα της εντοπιότητας είναι κρίσιμη έναντι Τμημάτων όπως η Νοσηλευτική ή η Λογοθεραπεία που απαιτούν μετεκπαίδευση σε δομές, που συνήθως εδρεύουν σε αστικά κέντρα. Η εντοπιότητα επιπρόσθετα σημαίνει τη σύνδεση της επιστήμης με την παραγωγή και οικονομία της ευρύτερης περιοχής που αναπτύσσεται το Τμήμα, διασυνδέοντας την έρευνα με την παραγωγή, την επιστήμη με την καινοτομία και εν τέλει προάγοντας την εξωστρέφεια, την παροχή υπηρεσιών, την ενίσχυση θέσεων εργασίας εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού.
• Αρχή της ισότητας των σπουδών: Θα πρέπει η αναδιάταξη να διασφαλίζει ότι όλοι οι φοιτούντες ως αποδέκτες των επιστημονικών γνώσεων έχουν ίσες δυνατότητες πρόσβασης σε όλες τις παραμέτρους της ακαδημαϊκής ζωής (βιβλιοθήκη, εργαστήρια, σίτιση, στέγαση, δίκτυα).
• Αρχή της διασφάλισης του δημόσιου χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης: Αποτελεί ευρύτερη πεποίθηση ότι για ορισμένα κοινωνικά αγαθά ο δημόσιος ρόλος είναι ισχυρότερος και καθοριστικός. Η βασική οικονομική στήριξη του κράτους παραμένει ο πυλώνας παροχής της παιδείας υψηλών ακαδημαϊκών όρων. Όμως η επιβράβευση πρακτικών, μεθόδων, έρευνας, αποτελεσμάτων και ακαδημαϊκού εύρους θα πρέπει να ανακαθορίσει τα κριτήρια χρηματοδότησης και με βάση θέματα αριστείας, άριστης αξιολόγησης και σημαντικού κοινωνικού, ερευνητικού και ακαδημαϊκού έργου.
• Η αρχή της ακαδημαϊκής ουσίας για τη χώρα σχετίζεται με τα ακαδημαϊκά αντικείμενα στα οποία μπορεί να βασιστεί η ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας, όπως π.χ. στον πρωτογενή τομέα και σε νέες τεχνολογίες όπου:
α) θα διασφαλίζεται κρίσιμη μάζα επιστημόνων για τους τομείς που μπορεί να οδηγήσουν την ανάκαμψη της χώρας,
β) θα προσβλέπει, πέρα από τα διεθνή πρότυπα ακαδημαϊκότητας και στην βελτίωση των εθνικών κριτηρίων με την ανάπτυξη επιστημονικών πεδίων που οδηγούν σε διακριτή και καινοτόμο παραγωγή Ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών,
γ) τα γνωστικά αντικείμενα θα συνδέονται με εργασιακές προοπτικές και δυνατότητες, ιδιαίτερα για τα Τ.Ε.Ι. όσον αφορά τη μείωση των ποσοστών ανεργίας και μετανάστευσης των νέων επιστημόνων.
Με βάση τα παραπάνω, προτείνουμε την περαιτέρω ενδυνάμωση των Σχολών και των Τμημάτων του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, με ανάπτυξη των γνωστικών αντικειμένων για τους παρακάτω λόγους:
Το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου διαθέτει τρία συγκριτικά πλεονεκτήματα:
Ι. Τη στρατηγική του θέση.
ΙΙ. Τις παραγωγικές δομές της περιοχής στην οποία εξακτινώνεται.
ΙΙΙ. Την ακαδημαϊκή και ερευνητική του δραστηριότητα.
Ι. Στρατηγική θέση: Η Ήπειρος γειτνιάζει με την Αλβανία, μια χώρα με ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν στην γειτονική χώρα περί τα 30 Πανεπιστήμια (στη συντριπτική τους πλειοψηφία ιδιωτικά) αμφίβολης ακαδημαϊκής ποιότητας. Αυτό αποτελεί δηλωτικό της υψηλής ζήτησης που έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη γείτονα. Παρά ταύτα, στους όμορους προς την Ελλάδα Νομούς Αγίων Σαράντα και Αργυροκάστρου λειτουργεί μόνο ένα Πανεπιστήμιο (Αργυρόκαστρο) πεπερασμένων δυνατοτήτων ως προς τον αριθμό των φοιτητών που μπορεί να δεχθεί. Η προσέλκυση Αλβανών φοιτητών τόσο από τις νότιες επαρχίες, όσο και από άλλες περιοχές πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα. Αντίστοιχα, μπορούμε να αποτελέσουμε πόλο έλξης για νέους από το Μαυροβούνιο. Σημειωτέον ότι μέχρι πρότινος ορισμένα ιδιωτικά ιδρύματα μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη αποτέλεσαν τόπο σπουδών για έναν μικρό αριθμό Μαυροβουνίων. Οι πολιτικές όμως εξελίξεις μετά την ανεξαρτησία του Κοσσόβου έχουν δυσχεράνει τις μετακινήσεις προς τη Β. Ελλάδα. Απεναντίας η ολοκλήρωση των Αλβανικών αυτοκινητοδρόμων έχει συντμήσει το ταξίδι προς Ελλάδα σε 6 έως 7 ώρες περίπου. Τέλος, η Ιταλία απέχει δια θαλάσσης 6-8 ώρες από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Με δεδομένο ότι το κόστος σπουδών θα παραμείνει χαμηλό για τα επόμενα χρόνια, μπορούμε να προσελκύσουμε νέους από τις γειτονικές χώρες υπό την προϋπόθεση ότι:
α) τα προσφερόμενα αντικείμενα θα είναι ελκυστικά, σύγχρονα και υψηλής ακαδημαϊκής ποιότητας, ενώ το περιεχόμενό τους θα είναι επικαιροποιημένο
β) θα μας επιτραπεί να αναπτύξουμε, παράλληλα προς τα υφιστάμενα, προγράμματα σπουδών σε αγγλική γλώσσα και
γ) το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου θα ενισχυθεί σημαντικά σε ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο ενδέχεται να προέλθει έπειτα από συγχωνεύσεις ή καταργήσεις Τμημάτων και Ιδρυμάτων.
ΙΙ. Παραγωγικές Δομές: Τα Τμήματά μας είναι τα μόνα που στηρίζουν επιστημονικά τον παραγωγικό πλούτο της Ηπείρου και της Δ. Ελλάδας, την αγροτική της παραγωγή και το περιβάλλον. Έχουμε τους ορεινούς όγκους με τη μοναδική βιοποικιλότητα, τον Αμβρακικό ως πρότυπο υδροβιότοπο, την παραγωγική συγκρότηση της περιοχής (Ήπειρος-Αιτωλοακαρνανία) που βασίζεται στην κτηνοτροφία, τη γεωργία, την περιβαλλοντική ανάδειξη περιοχών, όπου το μέλλον της στηρίζεται εμφανώς και πρωταρχικά στον παραδοσιακό της πλούτο και την αξία των τοπικών και επώνυμων προϊόντων, στο αυτόχθονο γενετικό υλικό. Μία περιφέρεια μικρή όπως η Ήπειρος παράγει το 22% του εθνικού πλούτου στην κτηνοτροφία, το 18% στις ιχθυοκαλλιέργειες, το 50% της πτηνοτροφίας, το 80% της καλλιέργειας ψαριών γλυκών υδάτων, το 45% των εγκεκριμένων αναπτυξιακών προγραμμάτων 2008-2011 αφορούν τη Γεωργία, την Κτηνοτροφία, τη μεταποίηση των αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων, το 61% της μεταποιητικής Βιομηχανίας βασίζεται στον αγροτοδιατροφικό κλάδο.
Η συγκεκριμένη στήριξη της παραγωγικής δραστηριότητας δύναται να ολοκληρωθεί χάρη στο πλέγμα συνεργειών με τα λοιπά Τμήματα του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, όπως τα Οικονομικού χαρακτήρα Τμήματα της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας, το Τμήμα Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και αντίστοιχα τα Τμήματα Τουριστικών Επιχειρήσεων και Εφαρμογών Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και το Εμπόριο. Η ενίσχυση των συγκεκριμένων Τμημάτων θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά ως προς τα οφέλη στην τοπική οικονομία.
Σημειωτέον ότι τα τρία Τμήματα της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας-Πρόνοιας λειτουργούν με σταθερά υψηλό αριθμό εισακτέων και αποφοίτων σε ένα πλαίσιο αρμονικής συνεργασίας με τις νοσηλευτικές μονάδες και τα Προνοιακά Ιδρύματα των Ιωαννίνων.
ΙΙΙ. Ακαδημαϊκή και Ερευνητική Δραστηριότητα: Στην έκδοση για τις Ελληνικές Επιστημονικές Δημοσιεύσεις του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (2010) αναφέρεται ότι το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου κατά την περίοδο 1997-2008 βρίσκεται συνεχώς στην πρώτη ή την δεύτερη θέση από όλα τα Τ.Ε.Ι. της Ελλάδας σε αναγνωρισιμότητα (ΔΙΕΘΝΗ ΑΠΗΧΗΣΗ) του ερευνητικού του έργου από την διεθνή επιστημονική κοινότητα (αυτό ερμηνεύεται ως ποσοστό δημοσιεύσεων που λαμβάνουν αναφορές από ξένους ερευνητές) και τα στοιχεία λένε ότι το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου είναι πρώτο με 60%, με τα άλλα Τ.Ε.Ι. να έπονται έως του ποσοστού του 20%, δηλαδή έξι στις δέκα εργασίες των καθηγητών του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου αναφέρονται από εργασίες ξένων ερευνητών, ενώ σε άλλα Τ.Ε.Ι. αυτό ισχύει με μικρότερη αναλογία, αποδεικνύοντας την ποιοτική βάση και την εμβέλεια των ερευνητικών εργασιών του Ιδρύματος.
Επιπρόσθετα, το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου βρίσκεται στην πέμπτη θέση από τα 14 Τ.Ε.Ι. της χώρας στον συνολικό αριθμό αναφορών (δηλαδή της διεθνούς απήχησης που έχει το ερευνητικό του έργο από άλλους επιστήμονες) που έλαβαν οι δημοσιευμένες επιστημονικές εργασίες των καθηγητών του (552) με ισοδύναμο το Τ.Ε.Ι. Δ. Μακεδονίας και να έπονται το Τ.Ε.Ι. Καβάλας (170), το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας (248), το Τ.Ε.Ι. Λαμίας (158), το Τ.Ε.Ι. Λάρισας (501), το Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου (137), το Τ.Ε.Ι. Πάτρας (236), το Τ.Ε.Ι. Σερρών (88 ) και το Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας (282), αποδεικνύοντας την πραγματική εξωστρέφεια που πηγάζει από το επιστημονικό του δυναμικό και την ισχυρή απήχηση που διαθέτει στον διεθνή επιστημονικό ορίζοντα (Στοιχεία Thomson Reuters, NCR, Greece 1993-2008).
Το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου είναι επίσης πέμπτο από όλα τα Τ.Ε.Ι. της χώρας στο συνολικό αριθμό αναφορών από άλλους επιστήμονες που έχουν οι επιστημονικές του δημοσιεύσεις για την πενταετία 2004-2008. Το Τ.Ε.Ι. Ηπείρου έχει μερίδιο (%) αναφορών στο σύνολο των αναφορών Τ.Ε.Ι. για την πενταετία 2004-2008 6.7%, με το Τ.Ε.Ι. Δ. Μακεδονίας να έχει 5.9%, το Τ.Ε.Ι. Καβάλας 2.2%, το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας 2.1%, το Τ.Ε.Ι. Λαμίας 2.7%, το Τ.Ε.Ι. Λάρισας 7.5%, το Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου 1.3%, το Τ.Ε.Ι. Πάτρας 3.0%, το Τ.Ε.Ι. Σερρών 1.5%, το Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας 1.9%, ενώ το Τ.Ε.Ι. Πειραιά 6.5%. (Στοιχεία Thomson Reuters, NCR, Greece 1993-2008).
ΟΦΕΛΗ
Τα οφέλη από την ενίσχυση του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου θα είναι οικονομικά, αναπτυξιακά, εθνικά και επιστημονικά:
• Η προσέλκυση ξένων φοιτητών δύναται να αποτελέσει μια σημαντική πηγή οικονομικών εισροών, αντισταθμίζοντας -έστω και εν μέρει- τη συναλλαγματική αιμορραγία που υφίσταται η χώρα μας από τις δεκάδες χιλιάδες προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό.
• Θα ενδυναμωθούν οι υφιστάμενες παραγωγικές δομές, με αποτέλεσμα τη συγκράτηση του οικονομικώς ενεργού πληθυσμού αλλά και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
• Θα παρασχεθεί σημαντική στήριξη σε μια ακριτική περιοχή που εσχάτως βρέθηκε στο στόχαστρο αλυτρωτικών και εθνικιστικών διεκδικήσεων. Ταυτόχρονα, μέσα από την παροχή εκπαίδευσης θα επιτελεστεί η ανάπτυξη ενός ισχυρού πόλου ακαδημαϊκής διπλωματίας προς τους γείτονες.
• Τέλος, η μέχρι τώρα ακαδημαϊκή και ερευνητική δραστηριότητα των μελών του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου αποτελεί εχέγγυο περαιτέρω ανάπτυξης. Αν σκοπός του Υπουργείου είναι υψηλού επιπέδου διδασκαλία καθώς και η διατήρηση και επαύξηση της εφαρμοσμένης έρευνας στον τεχνολογικό κλάδο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, η στήριξη και ενίσχυσή του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου πρέπει να είναι δεδομένη.
Ο Πρόεδρος του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου
Καθ. Γρηγόριος Γκίκας
Κατατέθηκε στις 7/12/2012 στη Βουλή, το σχέδιο νόμου με τίτλο "Οργάνωση και Λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και άλλες διατάξεις".
Τα άρθρα 1-12 αφορούν το ΙΝΕΔΙΒΙΜ, τα άρθρα 13-20 το ΕΟΠΠΕΠ και τα άρθρα 34-36 αφορούν τα ΑΕΙ. Τα τελευταία αυτά άρθρα (34-36) περιλαμβάνουν τροπολογίες των νόμων 4009/11 και 4076/12 (εκλογές/εξελίξεις μελών ΔΕΠ, λειτουργία μεταπτυχιακών προγραμμάτων, θέματα Συμβουλίου, κλπ).
Πρόκειται για την τρίτη τροπολογία του 4009/11 (ν. 4025/11, 4076/12) και την πρώτη του ν. 4076/12.
Σύμφωνα με τα δύο πρώτα έγγραφα στον υπολογισμό των υπαλλήλων για τη "διαθεσιμότητα-κινητικότητα" των ΙΔΑΧ ΔΕ, περιλαμβάνονται και οι "δημόσιοι λειτουργοί", δηλαδή όλο το προσωπικό του Πανεπιστημίου. Επιπλέον η επικαιροποίηση και συμπλήρωση των στοιχείων των υπαλλήλων γίνεται αυτοδικαίως από το αρμόδιο Υπουργείο, χωρίς να χρειάζεται η έκδοση διαπιστωτικής πράξης.
Το τρίτο έγγραφο καλεί τους Οργανισμούς που έχουν κενά να ενημερώσουν σχετικά.
Μέχρι στιγμής δε φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
Κάθε άλλο σχόλιο περιττεύει.
Συμβούλια Διοίκησης: Να αναλάβουν τη γενική εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας των Ιδρυμάτων, να αναλάβουν πρωτοβουλίες για τη σύνδεση των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ με την κοινωνία και την οικονομία, για τη συμβολή τους στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας.
Συγχωνεύσεις ΑΕΙ/ΤΕΙ: Το επόμενο Μηχανογραφικό Δελτίο των Πανελληνίων θα αποτυπώνει το νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας και τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν τα νέα ισχυρότερα τμήματα, που θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις, για να υποδεχθούν τους εισακτέους της νέας χρονιάς. Τα κριτήρια τα οποία έχουμε συζητήσει με τις ηγεσίες των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ αφορούν στο φυσικό μέγεθος και στη διάρθρωση των ιδρυμάτων, τη χωροταξική κατανομή, το γνωστικό αντικείμενο, την ποιότητα των σπουδών και τη βιωσιμότητα των τμημάτων.
Βάση του «10»: Προσανατολιζόμαστε να τεθεί η βάση του 10 ως ελάχιστη προϋπόθεση εισαγωγής των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μετεγγραφές: Για πρώτη φορά καθιερώνουμε το κατά κεφαλήν εισόδημα ως κριτήριο, προκειμένου να είμαστε δίκαιοι για τις πολύτεκνες οικογένειες, όπως και για τις μονογονεϊκές, όπου το κατά κεφαλήν εισόδημα διπλασιάζεται. Επίσης υπάρχει μέριμνα για τους φοιτητές, που οι γονείς τους έχασαν τις δουλειές τους εντός του 2012, για αυτούς που έχουν και τους δύο γονείς ανέργους ή ο ένας εκ των δύο είναι χωρίς δουλειά για τουλάχιστον 1 χρόνο.
Συγχωνεύσεις Σχολείων: Η δυνατότητα ενός σύγχρονου Ψηφιακού Σχολείου, χωρίς ελλείψεις, προϋποθέτει πολυθέσια σχολεία, οπότε θα γίνουν συγχωνεύσεις, όπου είναι απαραίτητες εν όψει της επόμενης σχολικής χρονιάς, χωρίς να αγγίξουν φυσικά περιοχές της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών: Έχω πει και θα το πω ξανά, ότι η αξιολόγηση δεν είναι τιμωρία και δεν οδηγεί σε απολύσεις. Υπάρχει πειθαρχικός έλεγχος γι' αυτό.
Αποσπάσεις: Οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί, θα επιστρέψουν στις τάξεις τους και στους μαθητές τους, από την αρχή της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Διορισμοί: Θα γίνουν σε αναλογία 1:10. Αυτό είναι το μέγιστο που μας επιτρέπει η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
Αύριο, Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2012, ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Κ. Αρβανιτόπουλος θα απευθύνει χαιρετισμό (10.00 πμ) στη συνεδρίαση του «Συμβουλίου Δια Βίου Μάθησης και Σύνδεσης με την Απασχόληση», που θα πραγματοποιηθεί στο Υπουργείο Παιδείας (αίθουσα «Γαλάτεια Σαράντη»).
Στη συνέχεια, η Γενική Γραμματέας Δια Βίου Μάθησης Ελένη Καρατζόλα θα παρουσιάσει την Έκθεση για το 2012 στο Συμβούλιο.
Με την παρούσα τροπολογία ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας που αφορούν στην ομαλή λειτουργία των ΑΕΙ.
Συγκεκριμένα γίνεται αποσαφήνιση όρων της νομοθεσίας με σκοπό την αποφυγή ερμηνευτικών αποκλίσεων, καθώς παρέχεται ευελιξία στην παροχή διδακτικού και ερευνητικού έργου από επιστήμονες με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ.
Επιπλέον, ρυθμίζονται ζητήματα της φοίτησης και των μετεγγραφών των φοιτητών, με σκοπό την οικονομική ελάφρυνση αυτών και των οικογενειών τους στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Τέλος, ρυθμίζονται θέματα για την επαγγελματική αποκατάσταση κατηγοριών αποφοίτων με σκοπό την ενεργή είσοδό τους στην αγορά εργασίας.
- Μετάκληση καθηγητών πρώτης βαθμίδας από Α.Ε.Ι. της περιφέρειας σε Α.Ε.Ι. της περιφέρειας, σε αντίστοιχες κενές θέσεις.
- Δυνατότητα κάλυψης διδακτικού, ερευνητικού, επιστημονικού, οργανωτικού, εργαστηριακού ή κλινικού έργου των Α.Ε.Ι. από υποτροφίες και πόρους που εξασφαλίζει το Α.Ε.Ι.
- Δυνατότητα στους φοιτητές να εξεταστούν στην εξεταστική περίοδο του Φεβρουαρίου 2013 σε όλα τα μαθήματα που οφείλουν, ανεξάρτητα εάν αυτά διδάσκονται σε χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο.
- Αντιστοιχίες επαγγελματικών δικαιωμάτων
- Μετεγγραφές
Οι διοικητικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της παρούσας τροπολογίας είναι το άμεσο και έμμεσο όφελος του πολίτη και της κοινωνίας.