Οι δεύτερες ευκαιρίες δε δίνονται ως δώρο· τις κατακτάς με την εργασία σου.
Τα στοιχεία τα είχα βρει από το alfavita, αν και το in. έχει καλή βάση δεδομένων.
Συγγνώμη για το λάθος, ήταν δική μου βιασύνη να μην ελέγξω τα τμήματα, δεν το είδα πουθενά απλώς θυμόμουν την παλιότερη κατάσταση.
Ούτε ένα ευρώ δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στα ταμεία ορισμένων Πανεπιστημίων της χώρας. Η μεγαλύτερη κρίση που έχουν γνωρίσει από ιδρύσεώς τους όλα τα ανώτατα Ιδρύματα ήδη απειλεί με χρεοκοπία αρκετά από αυτά.
Μέσα σε δύο χρόνια, η κρατική χρηματοδότηση έχει πέσει στο μισό.
Από τα 235 εκατομμύρια ευρώ που μοιράστηκαν το 2009 στα 24 Πανεπιστήμια, φέτος δόθηκαν 121 εκατομμύρια ευρώ.
Εξίσου κρίσιμη είναι η κατάσταση και στα 16 ΤΕΙ της χώρας.
Ενδεικτικό το γεγονός ότι, πέρυσι, κινδύνευσαν να μη γίνουν μετεγγραφές στα δύο μεγάλα κεντρικά Τεχνολογικά Ιδρύματα, Αθήνας και Πειραιά. Η λύση δόθηκε με την έκτακτη επιχορήγηση των 3 εκατομμυρίων που έδωσε το υπουργείο Παιδείας.
Η μείωση στη συνολική χρηματοδότηση έχει ξεπεράσει το 35%, ενώ υπάρχουν Ιδρύματα που δηλώνουν έλλειμμα και αδυναμία λειτουργίας.
Εξ αυτών, το ΤΕΙ Πειραιά, που έχει μεγάλο φοιτητικό πληθυσμό (13.728 ενεργούς φοιτητές) και δέχεται κάθε χρόνο μεγάλο αριθμό μετεγγραφομένων (φέτος 5.095).
Συγκεκριμένα, τα ΑΕΙ αυτή τη στιγμή ζητούν:
• Διαβεβαιώσεις ότι το... κόλπο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, να δίνει μηνιαίως το 7% της συνολικής χρηματοδότησης σε όλους τους επιχορηγούμενους φορείς, δε θα οδηγήσει σε λογιστικό λάθος που θα κόψει το συνολικό ποσό.
«Μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχουμε λάβει το 84% της συνολικής χρηματοδότησης (7x12).
Με τις δυσοίωνες προβλέψεις για τη γενικότερη κατάσταση δεν ξέρουμε αν θα λάβουμε το 16% που θα υπολείπεται», λένε οι πρυτάνεις που ήδη δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στις μεγάλες υποχρεώσεις των Ιδρυμάτων με τις μικρές μηνιαίες δόσεις, οι οποίες μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδέχεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο!
• Θεσμικές αλλαγές που θα διευκολύνουν τη λήψη μέτρων από τα ίδια τα Ιδρύματα προκειμένου να εξοικονομήσουν πόρους.
Ανάμεσα σ' αυτές, η αλλαγή νομοθεσίας για την αξιοποίηση της περιουσίας των Ιδρυμάτων, η εξαίρεση των ΑΕΙ από το νόμο Σουφλιά για τα δημόσια έργα που τα υποχρεώνει να καταβάλλουν ποσά μεγαλύτερα ακόμη και κατά 70% από αυτά της αγοράς, διευκολύνσεις για απόκτηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας (εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών), αλλαγή στο καθεστώς απασχόλησης εργολαβικών υπαλλήλων κ.ά.
Ηδη το Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει πάρει ορισμένες πρωτοβουλίες, ενώ το Αριστοτέλειο ζητεί άμεσα τις σχετικές νομοθετικές τροποποιήσεις.
«Δεν ζητάμε χρήματα εφόσον δεν υπάρχουν», λένε οι πρυτανικές αρχές δηλώνοντας, μάλιστα, πως αν προχωρήσουν οι σχετικές πρωτοβουλίες τους μπορεί και να καλύψουν το ποσό που τους λείπει.
• Την άμεση αντιμετώπιση μείζονων προβλημάτων όπως:
– «Πάγωμα» διορισμών, ακόμα και εκλεγμένων μελών ΔΕΠ
– Αναστολή διορισμών κάθε κατηγορίας προσωπικού
(εκπαιδευτικού, ερευνητικού, διοικητικού και τεχνικού)
– Αναστολή των εξελίξεων των μελών ΔΕΠ
(εκκρεμούν αιτήσεις μελών ΔΕΠ από τον Σεπτέμβριο του 2010)
– Περικοπές των πιστώσεων στο έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό
(βάσει του Π.Δ. 407/80)
– Καθυστέρηση δημοσίευσης-προώθησης των Π.Δ. που ορίζουν τα προσόντα και τις προϋποθέσεις για την κατάληψη θέσης ΔΕΠ στις περιπτώσεις που δεν απαιτείται κατοχή διδακτορικού διπλώματος
(για τα Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Θεάτρου και Μουσικών Σπουδών)
– Μείωση κονδυλίων της Φοιτητικής Μέριμνας
– Διακοπή χρηματοδότησης της έρευνας και καθυστέρηση έγκρισης ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων
– Μη έγκριση λειτουργίας νέων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ή ακόμα και απλής τροποποίησης των υφιστάμενων
«Κόβονται» όλοι οι συμβασιούχοι και ωρομίσθιοι διδάσκοντες στα μεγάλα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας με απόφαση του υφυπουργού Παιδείας, Γιάννη Πανάρετου.
Όπως αναφέρεται σε έγγραφο που έστειλε την Πέμπτη ο υφυπουργός Παιδείας σε όλα τα ανώτατα ιδρύματα της χώρας, κανένα πανεπιστημιακό τμήμα που έχει περισσότερους από 25 μόνιμους διδάσκοντες (15 για τα τμήματα των ΤΕΙ) δε θα προσλάβει συμβασιούχους διδάσκοντες την ερχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.
Το μέτρο αφορά κυρίως τα μεγάλα πανεπιστήμια της χώρας, ενώ δεν αγγίζει τα περιφερειακά τμήματα, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν πολλούς μόνιμους διδάσκοντες.
«Αγγίζει» δε, μία από τις παθογένειες των πανεπιστημίων, καθώς είχε παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια η πλειονότητα των καθηγητών να ζητάει και έναν συμβασιούχο διδάσκοντα, προσθέτοντας μάλιστα και νέα μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών, για να δικαιολογήσει την πρόσληψή του και να συμπληρώσει τις ώρες του.
Τα μέλη ΔΕΠ έχουν 6 υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας, εκτός των ερευνητικών και διοικητικών τους καθηκόντων ή της επίβλεψης μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών.
«Πρόκειται για μια ακόμη οριζόντια περικοπή στα πανεπιστήμια, που δεν λαμβάνει υπόψιν τις πραγματικές ανάγκες τους», σχολίασε η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας καθηγητών ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ), ενώ εκ μέρους των καθηγητών ΤΕΙ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας τους τόνισε ότι η απόφαση αυτή θα οδηγήσει στην αναγκαστική περικοπή μαθημάτων σε πολλά τμήματα.
Για το πανεπιστήμιο Αιγαίου, για το διάστημα 1998 έως 2011 ανά νησί:
Spoiler:
• Λέσβος
Τμήμα Περιβάλλοντος
70__70__80__75__70__65__65__65__65__65__90__100__100__70(+6)
Τμήμα Γεωγραφίας
70__70__80__75__70__65__75__100__150__150__170__180__180__160(+6)
Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας] (από το 1999)
100__115__105__100__95__95__95__95__95__120__120__120__70(+6)
Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας
120__130__160__150__140__135__135__135__135__145__180__180__180__160(+6)
Τμήμα Κοινωνιολογίας (από το 1999)
150__180__170__160__150__150__150__160__144__160__180__180__180__100(+6)
Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (από το 2000)
150__140__155__150__150__150__150__150__180__180__180__150(+6)
• Χίος
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
150__160__195__180__170__160__160__160__170__180__240__250__250__220(+6)
Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών
50__60__80__70__65__60__60__60__70__80__110__120__120__115(+6)
Τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης (από 2000)
80__70__65__60__60__60__70__80__110__110__110__90(+6)
• Σάμος
Τμήμα Μαθηματικών
130__140__160__145__135__130__130__130__150__180__210__210__210__190(+6)
Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων
50__50__65__90__100__110__120__120__130__150__180__180__180__175(+6)
Τμήμα Στατιστικής και Αναλογιστικών Μαθηματικών (από το 2000)
100__85__80__75__75__75__85__95__130__140__140__120(+6)
• Ρόδος
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
120__160__195__175__165__155__180__200__210__220__250__250__250__230(+6)
Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
150__180__205__190__180__170__180__180__190__195__230__230__230__180(+6)
Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών (από το 1999)
150__180__170__160__150__150__150__140__140__170__180__180__140(+6)
• Σύρος
Tμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (από το 2000)
80__70__65__60__60__60__60__60__80__80__80__80(+6)
• Λήμνος
Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής (από το 2009)
100__100__100(+6)
Eπίσης, βαθμολογικά στοιχεία (πρώτου και τελευταίου εισακτέου) και συνολικός αριθμός προσφερόμενων θέσεων για όλα τα πανεπιστήμια από το 2007 έως το 2010:
Η μείωση κατά 50% του τακτικού προϋπολογισμού έχει φτάσει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου σε οριακό σημείο. «Θα βρεθούμε στο τέλος του χρόνου σε αδιέξοδο», τόνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη Χίο ο πρύτανης, επισημαίνοντας ότι ανάλογα προβλήματα έχουν τα πανεπιστήμια που δεν έχουν υψηλά αποθεματικά.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει καταφέρει να μειώσει κατά 1 εκατομμύριο ευρώ τα λειτουργικά του έξοδα, κάνοντας μια καλύτερη αξιοποίηση των κτηρίων του και μειώνοντας τον αριθμό αυτών που ενοικιάζει, από 41 συνολικά κτήρια σε 19.
Ο πρύτανης τόνισε πάντως ότι «το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δεν έχει τίποτα να φοβάται» σχετικά με το μέλλον του. Διέψευσε δημοσιεύματα που το θέλουν να κλείνουν τμήματά του.
Τόνισε ότι υπάρχει δέσμευση από το υπουργείο να εξαιρεθεί ακόμα και σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων τμημάτων ή σχολών, ενώ τόνισε ότι είναι ένα από τα καλύτερα από άποψη ακαδημαϊκών σπουδών και έρευνας στην Ελλάδα, κατέχοντας πολύ καλή θέση και στις ευρωπαϊκές αξιολογήσεις.
«Οχι» στο αίτημα των φοιτητών του Ανοικτού Πανεπιστημίου να μειωθούν τα δίδακτρα των σπουδών τους, απάντησε η διοίκηση του Ιδρύματος.
Το θέμα της μείωσης της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών στις ιδιαίτερες δαπάνες της εξ αποστάσεως διδασκαλίας άνοιξαν οι φοιτητές του προγράμματος σπουδών Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών, στο πλευρό των οποίων τάχθηκαν οι καθηγητές τους καθώς και ο κοσμήτορας.
Ο τελευταίος έστειλε επιστολή διαμαρτυρίας στη διοίκηση του ιδρύματος κατηγορώντας τον πρόεδρο της διοικούσας επιτροπής του ΕΑΠ για «αναιτιολόγητη αδράνεια παρά τον ορατό κίνδυνο διακοπής των σπουδών χιλιάδων φοιτητών του ΕΑΠ και εκατοντάδων του προγράμματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών».
Tην προηγούμενη χρονιά οι αιτήσεις νέων φοιτητών μειώθηκαν κατά 20.000.
Συνέχεια από αυτό το post, διότι αναφέρονται τα μεγαλύτερα ακαδημαϊκά ιδρύματα (πλην της ΑΣΟΕΕ, της Παντείου και της Γεωπονικής Σχολής), καθώς και πολλά ερευνητικά κέντρα.
Spoiler:
N. Τσίτσας, στις 04.06.2011 έγραψε:
Οι 50 φορείς που θα αναδιαρθρωθούν μέχρι το τέλος του 2011 είναι:
dser έγραψε:
[...] Με τρομάζει η διάλυση. Ο αυταρχισμός εδώ σε εμάς θα υπηρετήσει τη διάλυση. Το [Πανεπιστήμιο] Αιγαίο απειλείται απο το νέο νόμο.
Κι όποιος δεν καταλαβαίνει ή δεν ξέρει ας διαβάσει μόνο τα άρθρα 7 παρ. 6 και 76 παρ. 7 του νέου νόμου. Και μετά να πάει να δώσει φιλάκια σε όλους όσους βρήκαν "θετικά στοιχεία" σε αυτό το λαβύρινθο που δεν έχει καν την ευπρέπεια να αυτοαποκληθεί "Καλλικράτης" (επι το ορθότερον Σκίρων και Προκρούστης - τα λοιπά στο μύθο του Θησέα που τα λέει καλλίτερα!)
Άρθρο 7, νόμος 4009/2011 έγραψε:ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΑΕΙ
Σχολές
Παράγραφος 6
[...] Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και Παιδείας, ύστερα από τη γνώμη του Συμβουλίου των οικείων ιδρυμάτων και της ΑΔΙΠ, μπορούν να συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται Α.Ε.Ι. και να μεταβάλεται η έδρα τους καθώς επίσης και να ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνοτναι, μετονομάζονται και καταργούνται σχολές και να μεταβάλεται η έδρα τους, για τους ακόλουθους κατά περίπτωση λόγους:
α) Όταν είναι αναγκαίο για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων κοινωνικών αναγκών για την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης ή την καλλιέργεια νέων επιστημονικών και τεχνικών πεδίων ή πεδίων διεπιστημονικού χαρακτήρα που κρίνονται απαραίτητα για την οικονομικοκοινωνική ανάπτυξη της χώρας και δεν καλύπτονται με επάρκεια από τα Α.Ε.Ι. ή τις σχολές που λειτουργούν.
β) Όταν επιβάλλεται από τον δυσανάλογα μεγάλο ή μικρό αριθμό αριθμό φοιτητών ή αποφοίτων ανά καθηγητή σε ένα Α.Ε.Ι ή μία σχολή.
γ) Όταν η λειτουργία μεμονομένων σχολών ή Α.Ε.Ι. δεν δικαιολογείται επιστημονικά και, αντιθέτως, δυσχεραίνει την έρευνα και τη διδασκαλία στα αντίστοιχα γνωστικά πεδία.
Η γνώμη του Συμβουλίου, για την έκδοση των ανωτέρω προεδρικών διαταγμάτων που αφορούν σχολές, διατυπώνεται ύστερα από γνώμη της Συγκλήτου.
Παράγραφος 7
α) Η συγχώνευση, κατάτμηση ή κατάργηση Α.Ε.Ι., καθώς και η ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση ή κατάργηση σχολών, σύμφωνα με τα ανωτέρω πρέπει να είναι σύμφωνες με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας.
β) Για την έκδοση των ανωτέρω προεδρικών διαταγμάτων, η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας πρέπει να συνοδεύεται από ειδική τεκμηρίωση.
Εκλογή πρώτων οργάνων του Α.Ε.Ι. - Συγκρότηση Σχολών
Παράγραφος 7
Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου, με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και Παιδείας, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου κάθε Α.Ε.Ι. και της ΑΔΙΠ, η οποία διατυπώνεται μετά από εισήγηση του πρύτανη και γνώμη της Συγκλήτου, καθώς και ύστερα από γνώμη της ΑΔΙΠ, συνιστώνται οι σχολές του ιδρύματος κατά την έννοια του παρόντος νόμου.
Με το ίδιο προεδρικό διάταγμα
- καταργούνται οι υφιστάμενες κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου σχολές, - προβλέπεται η μετατροπή των υφιστάμενων τμημάτων σε προγράμματα σπουδών των νέων σχολών,
- καταργούνται οι τομείς των τμημάτων που μετατρέπονται με εξαίρεση τα Γενικά Τμήματα, όπου υπάρχουν, τα οποία καταργούνται,
- και ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν την ανάθεση της υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών σε τμήματα κατά τις διατάξεις του νόμου αυτού, την κατανομή του πάσης φύσεως προσωπικού, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού των Γενικών Τμημάτων, των διοικητικών υπηρεσιών, των εργαστηρίων, κλινικών και μουσείων και των φοιτητών στις σχολές, ο τρόπος συγκρότησης των πρώτων γενικών συνελεύσεων των σχολών και των συνελεύσεων των τμημάτων, καθώς και κάθε θέμα σχετικό με τη μετάβαση στο νέο καθεστώς και την ομαλή συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου και της φοίτησης των φοιτητών.
Από τη συγκρότηση των σχολών και των τμημάτων σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, οι πρόεδροι των τμημάτων που έχουν εκλεγεί σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου ασκούν τα καθήκοντα των διευθυντών των τμημάτων έως τη λήξη της θητείας τους.
Για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής, οι γνώμες των Συμβουλίων των ιδρυμάτων και της ΑΔΙΠ υποβάλλονται έως τις 30.4.2012.
Αν αυτές δεν υποβληθούν μέσα στην ανωτέρω προσθεσμία, εφαρμόζεται η παράγραφος 4 του άρθρου 20 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, τεύχος Α' 45)
Να εξετάσουν συγχωνεύσεις και συνενώσεις τμημάτων ζητά από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με επιστολές της η υπουργός Παιδείας, σε εφαρμογή του «ακαδημαϊκού Καλλικράτη» βάσει του νέου νόμου-πλαισίου.
Τρία τμήματα τουρισμού, δύο τμήματα βιολογικών καλλιεργειών και ένα τμήμα ιχθυοκαλλιεργειών οι στόχοι του υπουργείου.
Στην επιστολή της την Τρίτη, η υπουργός Παιδείας αναφέρει ανοικτά ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο που «αναγνωρίζει» τυπικά ως κυρίες ακαδημαϊκές μονάδες τις Σχολές, είναι απαραίτητες οι συγχωνεύσεις και αναδιαρθρώσεις τμημάτων, αναφέροντας πως στόχος είναι η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών πανεπιστημίων και ΤΕΙ.
Όσον αφορά τα ΤΕΙ, η κυρία υπουργός Παιδείας έστειλε επιστολές στα Ιδρύματα που έχουν Τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ιχθυοκαλλιεργειών, Υδατοκαλλιεργειών και Βιολογικών Καλλιεργειών, τα οποία και παραδοσιακά αποτελούν τα τμήματα με τους λιγότερους εισακτέους, αλλά και εκείνους που συγκεντρώνουν χαμηλές βαθμολογίες. [από τα 14 υπάρχοντα τμήματα θα δημιουργηθούν 6 νέα]
Από τα Ιδρύματα αυτά, αναφέρει ότι αναμένει ως τις 10 Δεκεμβρίου κοινές προτάσεις για συγχωνεύσεις και τη δημιουργία «3 ισχυρών Τμημάτων» στο γνωστικό αντικείμενο του Τουρισμού, «1 ισχυρού Τμήματος στο γνωστικό αντικείμενο των Ιχθυοκαλλιεργειών» και «2 ισχυρών Τμημάτων στο γνωστικό αντικείμενο των Βιολογικών Καλλιεργειών».
Στα πανεπιστήμια, η επιστολή Διαμαντοπούλου θυμίζει την ψήφιση του νέου Νόμου για τη λειτουργία τους και αναφέρει ότι με βάση τις διατάξεις του «απαιτείται αναδιάρθρωση στο εσωτερικό των Ιδρυμάτων προς μια εκσυγχρονισμένη λειτουργία και μια ορθολογική αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού και των υποδομών».
Σε ό,τι αφορά τα Πανεπιστήμια, δίνεται η εντολή να εξεταστούν «οι δυνατότητες εσωτερικών αναδιαρθρώσεων και συγχωνεύσεων» και τα Ιδρύματα «να προχωρήσουν στη δημιουργία Σχολών, στη βάση της επιστημονικής συνάφειας και της ορθολογικής διαχείρισης φοιτητών, επιστημονικού δυναμικού και υποδομών».
Οπερ σημαίνει άμεση δρομολόγηση του σχεδίου της σαρωτικής συρρίκνωσης του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης, που από καιρό έχει αποφασιστεί - πρώτη η «Ε» αποκάλυψε τις κυβερνητικές προθέσεις για λουκέτα ακόμα και σε Ιδρύματα, προκαλώντας τότε πλήθος έντονων αντιδράσεων, τώρα θλιβερή επιβεβαίωση.
Συντηρητικοί υπολογισμοί προβλέπουν το κλείσιμο έως και των μισών ΑΕΙ της χώρας, είτε με απορρόφηση των μικρότερων από τα μεγαλύτερα είτε με συγχωνεύσεις μεταξύ Πανεπιστημίων ή Πανεπιστημίων με ΤΕΙ.
Οι εντολές είναι σαφείς: Εσωτερικές αναδιαρθρώσεις και συγχωνεύσεις με σκοπό τη δημιουργία Σχολών«στη βάση κριτηρίων που αφορούν αριθμούς εισακτέων, αποφοίτων, ενεργών φοιτητών, αριθμό καθηγητών, υποδομές, κ.ο.κ.». Οι διευκρινίσεις, δε, ξεκάθαρες για το μέγεθος της συρρίκνωσης.
Η υπουργός, παραπέμποντας στις υποχρεώσεις της εφαρμογής του νόμου, δρομολογεί α) τις συμφωνίες προγραμματικού σχεδιασμού και β) τη δημιουργία των οργανισμών των ΑΕΙ με σκοπό αντιστοίχως «πλέγμα συνεργασίας και πολυσχιδών δράσεων σε ιδρυματικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο» και «οργάνωση, σχεδιασμό και συνεργασία σε νέα βάση, τόσο εντός όσο και μεταξύ των ΑΕΙ».
Το σχέδιο «Αθηνά» στην παιδεία εκτιμάται ότι θα προσφέρει εξορθολογισμό του αριθμού των σχολών, αλλά και «λογική και ευαισθησία», προς τους φοιτητές, το διδακτικό προσωπικό και τις τοπικές κοινωνίες.
Εντός του Αυγούστου, αναλαμβάνει τα ηνία της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) ο νέος πρόεδρός της, κι αμέσως η ομάδα εργασίας για την αναδιοργάνωση των ΑΕΙ-ΤΕΙ πιάνει δουλειά. Ενα από τα κρίσιμα θέματα που θα διαχειριστεί η ΑΔΙΠ είναι η σύνταξη μελέτης για τη νέα «γεωγραφία» της ανώτατης εκπαίδευσης, για την οποία θα γίνει διάλογος με τους εκπροσώπους των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.
Με βάση προηγούμενα πορίσματα για τα συμβαίνοντα στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης η ΑΔΙΠ θα προτείνει τα κριτήρια...για το «κούρεμα» των σχολών. Κριτήρια, ακαδημαϊκά, κοινωνικά και οικονομικά. Στόχος θα είναι η συσπείρωση των δυνάμεων των πανεπιστημίων, καθώς και το σταμάτημα της πανσπερμίας και του κατακερματισμού των σχολών.
Ο ανασχεδιασμός της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που είναι προ των πυλών, θα περικόψει δραστικά το πλήθος των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Σήμερα λειτουργούν 24 ΑΕΙ σε 36 διαφορετικές πόλεις και 16 ΤΕΙ σε 40 πόλεις και κωμοπόλεις. Συνολικά υπάρχουν περισσότερα από 590 τμήματα. Από το 1999 έως το 2009 ιδρύθηκαν περίπου 100 νέα Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, λόγω της χρηματοδότησης από την ΕΕ. Πολλά εξ αυτών δεν έχουν σαφές γνωστικό αντικείμενο.
Από τα πανεπιστήμια, όσα βρίσκονται σε Αττική, Πάτρα, Iωάννινα, Κέρκυρα και Χανιά λειτουργούν σε μία πόλη, ενώ τα υπόλοιπα «απλώνονται» σε δύο έως έξι πόλεις. Η αποτίμηση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης που έγινε από το Υπουργείο Παιδείας κατέδειξε αλληλοεπικαλύψεις επιστημονικών αντικειμένων και κατακερματισμό που ξεπερνά το 60% των σχολών!
Συμφωνα με τα στοιχεία των Εκθέσεων της ΑΔΙΠ και του ΟΟΣΑ, είναι δεκάδες οι όμοιες σχολές. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν 22 Παιδαγωγικά τμήματα, 32 σχολές Πληροφορικής, 14 Γεωπονίας, 14 Θεάτρου, 21 σχολές Αρχιτεκτονικής, 36 Οικονομικά τμήματα και 50 τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων!
Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, καθώς αυτό επιβάλλεται από την οικονομική συγκυρία, την τρόικα, αλλά και από τις ακαδημαϊκές συνθήκες, που φαίνονται ώριμες για κάτι τέτοιο.
Ο εξορθολογισμός των ΑΕΙ-ΤΕΙ θα βασιστεί σε τρεις συνιστώσες:
- Στη Θεματική, όπου θα συγχωνευθούν τμήματα για να αποτελέσουν στη συνέχεια διευρυμένες ακαδημαϊκές μονάδες.
- Στη Χωροταξική, που θα σημάνει μετακινήσεις πολλών «αδύναμων» σχολών προς σχολές ελκυστικότερες, σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους.
- Στη Διοικητική, όπου ολόκληρα ΑΕΙ θα ενσωματωθούν σε άλλα με παρόμοια θεματική κατεύθυνση.
Στο μηχανογραφικό δελτίο του 2013, θα αποτυπωθούν οι ριζικές μεταρρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση.
Στο «μικροσκόπιο των προτεραιοτήτων» φαίνεται να εισέρχονται άμεσα τα πανεπιστήμια: Στερεάς Ελλάδος, Δυτικής Ελλάδος, Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, ενώ θα χρειαστεί να συγχωνευθούν σχολές και στα Πανεπιστήμια Πελοποννήσου, Αιγαίου, Θράκης και Θεσσαλίας.
Στο θέμα των συγγραμμάτων, γιατί δεν θέλω να το αφήσω αναπάντητο: Πρέπει να πω ότι, παρ' ό,τι η εφαρμογή του «ΕΥΔΟΞΟΣ» περιόρισε στη σπατάλη, το κόστος παραμένει υψηλό.
Πρέπει να δούμε ότι για 230.000 περίπου φοιτητές και σπουδαστές, μοιράζονται 2.350.000 συγγράμματα τα οποία στοιχίζουν 55 εκατομμύρια ευρώ στον Έλληνα φορολογούμενο. Αυτό το οποίο εμείς κοιτάζουμε να κάνουμε είναι να εξορθολογίσουμε όλο αυτό το θεσμό των συγγραμμάτων, ούτως ώστε ο Έλληνας φορολογούμενος να έχει πραγματικά δωρεάν παιδεία.
Κατ' αρχήν, πριν από έναν περίπου μήνα, φέραμε ρυθμίσεις, προκειμένου να διασφαλίσουμε την εφαρμογή του νόμου για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και όσον αφορά το διοικητικό τους σκέλος. Το προηγούμενο διάστημα στείλαμε εγκύκλιο με έναν οδικό χάρτη, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, προκειμένου τα πανεπιστήμια να προχωρήσουν στην εκλογή των συμβουλίων και έτσι να εφαρμοστεί πλήρως ο νόμος και κατά το σκέλος που αφορά τη διοίκηση των συμβουλίων στα πανεπιστήμια. Ήδη, τα Ιδρύματα σιγά-σιγά έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ως προς το δεύτερο σκέλος που αφορά την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και των Ιδρυμάτων, αυτό έχει να κάνει με τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Γνωρίζετε ότι τα τελευταία χρόνια το μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήθηκε για την ανάπτυξη των Ιδρυμάτων ήταν τελείως στρεβλό και φθάσαμε σήμερα μια χώρα έντεκα εκατομμυρίων κατοίκων να έχει 40 Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και περίπου 485 Τμήματα. Αυτό δεν λογοδοτεί και δεν λογοδοτούσε ούτε σε ακαδημαϊκά ούτε σε αναπτυξιακά κριτήρια. Γνωρίζουμε όλοι πώς έγινε. Περίπου κάθε χωριό έχει Τμήμα ΤΕΙ και κάθε πόλη τμήμα ΑΕΙ. Αυτή η πραγματικότητα δεν μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει. Πρέπει να την εξορθολογήσουμε.
Γι' αυτό, λοιπόν, έχω στείλει ήδη προς τον Πρόεδρο της Βουλής επιστολή που του ζητώ να περάσει από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η πρόταση που κάνουμε για τον πρόεδρο της ΑΔΙΠ (V.Coufoudakis, video), προκειμένου η ΑΔΙΠ να προχωρήσει σε αυτό το οποίο έχουμε προαναγγείλει, δηλαδή τη μελέτη για τη θέσπιση κριτηρίων ακαδημαϊκών, αναπτυξιακών, οικονομικών, κοινωνικών, ούτως ώστε να αρχίσουμε το διάλογο για τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.
Όσον αφορά τώρα τις λειτουργικές δαπάνες: Για τα ΑΕΙ για το 2012 έχουν προϋπολογιστεί 147.865.000 ευρώ. Για τα ΤΕΙ έχουν προϋπολογιστεί 48.727.000 ευρώ.
Για τη σίτιση των σπουδαστών και των φοιτητών το 2010 δαπανήθηκαν περίπου 45.700.000 ευρώ, το 2011 δαπανήθηκαν 44.000.000 ευρώ. Φέτος έχουμε ανέβει στα 51.000.000 ευρώ, ακριβώς γιατί υπάρχει αυτή η κοινωνική ανάγκη και η πολιτεία πρέπει να ανταποκριθεί.
(1) Αδυνατεί σε πολλές περιπτώσεις να υλοποιήσει τα προγράμματα σπουδών του λόγω του μηδενισμού των πιστώσεων για πρόσληψη συμβασιούχων διδασκόντων του ΠΔ407/80, οι οποίοι κάλυπταν πάγιες και ουσιαστικές διδακτικές ανάγκες σε ποσοστό τουλάχιστον 17% των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ. Αυτό θα έχει ως συνέπεια την αδυναμία ομαλής φοίτησης και ολοκλήρωσης των σπουδών μέσα στον προβλεπόμενο από το πρόγραμμα χρόνο.
(2) Δεν μπορεί να στηρίξει τους οικονομικά και κοινωνικά ασθενέστερους φοιτητές, παρέχοντάς τους δωρεάν σίτιση, καθώς η επιχορήγηση για το υπόλοιπο του 2012 αρκεί μετά βίας για την κάλυψη του 29,5% των δικαιουμένων δωρεάν σίτισης φοιτητών, σε σχέση με το μέγιστο αριθμό 3.500 φοιτητών που προβλέπεται στις συμβάσεις που έχει υπογράψει το Ίδρυμα από το 2010.
(3) Αιμορραγεί από τον εντεινόμενο ρυθμό αποχωρήσεων τόσο του διοικητικού προσωπικού του όλων των κατηγοριών (έχασε το 17,15% την τελευταία τριετία και το 8,5% το τελευταίο χρόνο), όσο και του διδακτικού, χωρίς να γίνονται οι διορισμοί 48 εκλεγμένων μελών ΔΕΠ που εκκρεμούν, χωρίς να γίνεται προκήρυξη καμίας θέσης που κενώνεται, σε ένα καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας που πλήττει όλες τις κατηγορίες προσωπικού και οδηγεί πολλά νέα και ικανά στελέχη του Ιδρύματος να αναζητούν αλλού καλύτερες συνθήκες εργασίες.
(4) Καταβάλλει προσπάθειες για την ολοκλήρωση έργων υποδομής και ανάπτυξης με μειωμένη την χρηματοδότηση των δημοσίων επενδύσεων κατά 52% σε σχέση με το 2011, που δεν καλύπτει ούτε τις ανειλημμένες συμβατικές υποχρεώσεις του Ιδρύματος για το 2012.
(5) Προσπαθεί να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του και στην προσαρμογή της εν γένει ακαδημαϊκής, ερευνητικής και διοικητικής του λειτουργίας, σε συνθήκες αλλαγής του νόμου-πλαισίου για τα ΑΕΙ και της νομοθεσίας για την Δημόσια Διοίκηση, όταν μάλιστα οι νέες νομικές ρυθμίσεις εμφανίζουν πολλές ασάφειες και είναι σε αρκετές περιπτώσεις ασύμβατες μεταξύ τους.