του Γιάννη Αποστολόπουλου
Πολλές φορές στις συζητήσεις μας προσπαθούμε να βρούμε κοινά ενδιαφέροντα με φίλους και γνωστούς. Με ανταλλαγή απόψεων ανακαλύπτεις συνήθως πολλά ακούσματα που να σου αρέσουν κι εσένα! Κάπως έτσι εμπνεύστηκαν οι ιδρυτές της Pandora.com την ιδέα του «Μουσικού Γονιδιώματος»!
Η ιδέα και η υλοποίηση
Όπως αναφέρεται μέσα από τις σχετικές σελίδες του δικτυακού τόπου, κάπου κοντά στο 2000 ξεκίνησε μια μεγάλη προσπάθεια από sound designers, μουσικούς και άλλους εμπνευσμένους ανθρώπους από τον ευρύτερο χώρο της μουσικής. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας, το Pandora.com, μια υπηρεσία μέσα από την οποία κάποιος αρκεί απλά να πληκτρολογήσει σε ένα πεδίο το όνομα ενός καλλιτέχνη ή τραγουδιού που να του αρέσει. Αμέσως, το Pandora θα αναζητήσει μέσα από μια λίστα από χιλιάδες μουσικά κομμάτια και θα δημιουργήσει μια λίστα-playlist από τραγούδια ίδιας μουσικής χροιάς, όμοιου ύφους και χαρακτήρα! Η playlist αυτή ονομάζεται «station»-σταθμός από το σύστημα και μπορεί να διαμορφώνεται ενεργά, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του χρήστη! Τόσο απλά!
Η υψηλή τεχνολογία και το ισχυρό ανθρώπινο δυναμικό αξιοποιείται με έναν εκπληκτικό τρόπο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια μοναδική υπηρεσία προτεινόμενης μουσικής (Music Suggestion Service) με τρομερή επιτυχία και πλήθος ανθρώπων την αγαπούν. Αναφέρεται συγκεκριμένα πως χρειάζονται γύρω στα 20-30 λεπτά για να μπορέσει πλέον ένα μουσικό κομμάτι να αναλυθεί και να καταχωρηθεί, να γίνει μέρος του «Γονιδιώματος». Όπως αναφέρεται στις σελίδες του δικτυακού κόμβου, πάνω από 400 διαφορετικά σημεία - χαρακτηριστικά αναλύονται στο κάθε μουσικό τραγούδι και το καθιστούν μια μοναδική ύπαρξη στη μεγάλη αυτή συλλογή!
Ο ιδρυτής Tim Westergren και οι συνεργάτες του ανέπτυξαν ένα έξυπνο επίσης μοντέλο διαφημίσεων πάνω στο Pandora.com. Ο χρήστης της υπηρεσίας αντικρίζει μια ιδιαίτερα απλή διεπαφή και μια λιτή και απέριττη ιστοσελίδα. Διαφημίσεις υπάρχουν, πώς αλλιώς άλλωστε θα μπορούσε να υποστηριχθεί η προσπάθεια; Οι διαφημίσεις όμως έχουν μια μοναδικότητα: ανά τακτά διαστήματα αλλάζει η εμφάνιση της σελίδας, σαν να «φορά μια στολή», διαφορετική κάθε φορά. Τα στοιχεία και η θέση τους (π.χ. οι υπερσύνδεσμοι, το λογότυπο, ο music player) παραμένουν ωστόσο σταθερά στη θέση τους, μέσα στη σελίδα.
Τον τελευταίο καιρό βέβαια έχουν γίνει αλλαγές ως προς τις διαφημίσεις, έτσι πλέον αφορούν περισσότερο σε επιμέρους υπηρεσίες του Pandora community, όπως banners με προτροπές για χρήση της επιλογής «shared stations», το «Pandora Blog» και άλλα σχετικά.
Τον τελευταίο καιρό το Pandora.com έχει κάνει σημαντικές κινήσεις μέσα από το δικτυακό τόπο του και διευρύνει τις «κοινοτικές» του δυνατότητες και υπηρεσίες. Με το κεντρικό σύνθημα στα διαφημιστικά του banners: “You Are Not Alone”, τονίζει τη δυνατότητα να μοιραστεί κανείς τη μουσική που ακούει, τους λεγόμενους «σταθμούς-stations» του. Μπορεί λοιπόν κάποιος να δημιουργήσει τη δική του σύνθεση-σταθμό και συνδυάζοντας τις προτιμήσεις της μουσικής που του αρέσει, να τις μοιραστεί παράλληλα και με άλλους.
Απλά βήματα, φιλικό περιβάλλον χρήσης
Με μερικές πολύ απλές οδηγίες και χωρίς «φορτωμένα» στοιχεία, μπορεί πολύ εύκολα ακόμη και κάποιος που δεν είναι πολύ εξοικειωμένος με το internet να βρει το δρόμο του και να απολαύσει ώρες ακρόασης μουσικής!
Στις παρακάτω εικόνες φαίνονται οι βασικές επιλογές του χρήστη, από τη στιγμή που θα μπει στη σελίδα μέχρι να ακούσει το πρώτο του τραγούδι! Τις αναρτούμε αποκλειστικά για να πάρει κανείς μια ιδέα αναλυτικά από τα διάφορα βήματα!
η αρχική σελίδα που αντικρίζει ο χρήστης που μπαίνει στην διεύθυνση του Pandora.com
(1) γράφεις στο πεδίο το όνομα του τραγουδιού ή του καλλιτέχνη που σου αρέσει
(2) δημιουργία «σταθμού», αναζήτηση πρώτου τραγουδιού με τα χαρακτηριστικά που δόθηκαν, μέσα από την καταγραφή του ονόματος τραγουδιού/ καλλιτέχνη
(3) μετά την ακρόαση του πρώτου τραγουδιού ακολουθεί επόμενο, με σύντομα σχόλια πάνω στις ιδιότητες του μουσικού ύφους
(4) η επιλογή του κάθε τραγουδιού ή η σειρά ακρόασης δεν είναι ίδια πάντοτε. Εδώ, με όμοια στοιχεία αναζήτησης, υπάρχει διαφοροποίηση των τραγουδιών που εμφανίζονται-προτείνονται
(5) σε κάθε «σταθμό» που έχει δημιουργηθεί, υπάρχει ένα πλήθος επιλογών, μεταξύ των οποίων και το να κάνεις «share» τον σταθμό σου με άλλους χρήστες του Pandora.com
(6) Στην περίπτωση που υπάρχουν ενδεχομένως πολλές αντιστοιχίες, ο playerσε ρωτάει να επιλέξεις αν το όνομα που έδωσες αντιστοιχεί σε όνομα τραγουδιού ή καλλιτέχνη, για να διασαφηνίσει περισσότερο την αναζήτησή του
(7) σε κάθε τραγούδι, δίνονται πληροφορίες σχετικά με το άλμπουμ όπου υπάρχει μαζί με μια εικόνα από το εξώφυλλό του. Υπάρχουν 2 κύριες επιλογές «ILikeit» και «IDon’tLikeit» ώστε να διαμορφώνεται πιο κοντά στις προτιμήσεις σου. Αυτό βοηθά επίσης αρκετά στο να μπορεί το Pandoraνα διακρίνει ποια μουσικά στιλ μπορούν να είναι πιο κοντά το ένα στο άλλο, και άρα να κάνει καλύτερες «προβλέψεις»
(8) υπάρχουν επίσης μερικές επιπλέον επιλογές πάνω σε κάθε τραγούδι που ακούς
Στο κάθε τραγούδι που ακούει ο χρήστης υπάρχει η δυνατότητα ψήφου - καταγραφής προτίμησης, με ένα εικονίδιο τύπου χεράκι “thumb-up” ή “thumb-down”, ενώ επίσης, αν θέλει μπορεί να πει στο Pandora να σταματήσει για κάποιο χρονικό διάστημα την αναπαραγωγή κάποιου κομματιού, επιλέγοντας: «I am tired of this song. Don’t play it for a month». Και στέλνοντάς το στο «συρτάρι-shelf». Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει και το ύφος της επικοινωνίας του music player με το χρήστη, αφού του «μιλά» στον ενικό αριθμό, σε πρώτο και δεύτερο πρόσωπο, αποδίδοντας έτσι μια αίσθηση οικειότητας προς αυτόν.
Μια συνεργασία: MSN και Pandora
Μέσα στο 2007 η Microsoft με την υπηρεσία του MSN προέβη σε μια συνεργασία με το Pandora.com με το όνομα «MSN Radio», στην ουσία παρέχοντας ακριβώς την υπηρεσία του Pandora, αλλά εμπλουτίζοντάς την και παρέχοντάς την σε όλους τους χρήστες του MSN.
Επισημαίνεται πως η υπηρεσία παρέχεται στους χρήστες του MSN που είναι στις Η.Π.Α. κι επομένως οι σχετικές ανακοινώσεις αφορούν σε εκείνους μόνο.
η σελίδα του MSN Radio, σε συνεργασία με το Pandora.com
το περιβάλλον του MSN Radio player, που δεν είναι άλλο από την εφαρμογή της Pandora, με την «φορεσιά» του MSN
Μάιος 2007 – Αλλαγές στην χρήση και περιορισμοί πρόσβασης εκτός των Η.Π.Α
Από πρώτη Μαΐου 2007 η υπηρεσία του Pandora.com προσφέρεται αποκλειστικά μόνο στους χρήστες των Η.Π.Α. Πρακτικά, οποιοσδήποτε επισκέπτης από άλλη περιοχή του κόσμου, μόλις επισκέπτεται το δικτυακό κόμβο, αντικρίζει ένα μήνυμα το οποίο του αναφέρει με λυπηρό ύφος πως δεν μπορεί να απολαύσει την υπηρεσία. Γιατί όμως αυτό; Όπως αναφέρθηκε μέσω ανακοινώσεων, βάσει κάποιων νέων νομοθετικών ρυθμίσεων στις Η.Π.Α. αυξάνονται κατά πολύ οι φόροι των πνευματικών δικαιωμάτων πάνω στη χρήση μουσικών τραγουδιών, στους ραδιοφωνικούς σταθμούς μέσω Internet. Ως απάντηση σε αυτές τις νέες φορολογήσεις, δημιουργήθηκε ο συνασπισμός SaveNetRadio, μια ομάδα που περιλαμβάνει ακροατές, καλλιτέχνες, εταιρείες και webcasters από όλο τον κόσμο και στην οποία ο καθένας από εμάς μπορεί να συμμετέχει. Μάλιστα, αν επιθυμεί μπορεί να υπογράψει και κάποιες αιτήσεις διαμαρτυρίας που θα προωθηθούν στο Κογκρέσο, σε μια προσπάθεια «σωτηρίας του διαδικτυακού ραδιόφωνου».
Αν παρακολουθήσει κανείς την κινητοποίηση και πώς μέσα σε μικρό διάστημα συνασπίστηκαν τόσοι άνθρωποι δημιουργικά για να οργανώσουν μια μορφή πίεσης, δείχνει εξαιρετικά ενδιαφέρον! Ήδη όσοι ακούμε και ξένους ραδιοφωνικούς σταθμούς μέσω Internet, έχουμε ακούσει σποτάκια που αναφέρονται στο γεγονός και προτρέπουν τους ακροατές να στείλουν Email, να πάρουν τηλέφωνα στα γραφεία των τοπικών αντιπροσώπων τους στο Κογκρέσο, ώστε να πιέσουν όλοι από την πλευρά τους να μην πραγματοποιηθεί αυτή η αύξηση, που σημαίνει ενδεχομένως πως πολλοί μικρότεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί θα κλείσουν και θα μείνουν «μεγαθήρια μόνο», όσοι μπορούν πρακτικά να αντεπεξέλθουν στις νέες φορολογήσεις.
Πλέον, η Pandora, όπως μαθαίνουμε από μερικά επιπλέον νέα και από το blog τους, έχει επεκτείνει τις δραστηριότητες της «πλατφόρμας» κι εκτός του internet, με συνεργασίες εταιρειών κατασκευής "Smart Homes" συστημάτων και συσκευών κινητής τηλεφωνίας, προσπαθώντας να παρέχει τη δυνατότητα κανείς να ακούει τη μουσική, εκτός από τον Η/Υ του, και μέσα από το κινητό του τηλέφωνο, άλλες συσκευές-music players, μέσα από ηχητικές εγκαταστάσεις σπίτι του και άλλες δυνατότητες. Δεν πτοήθηκαν απ'ότι φαίνεται από τις περιοριστικές ρυθμίσεις της νέας φορολογίας, αλλά επεκτάθηκαν σε περισσότερους τομείς δραστηριοτήτων!
Το παρόν κείμενο ξεκίνησε ως μια παρουσίαση της υπηρεσίας του Pandora.com αλλά ελπίζουμε να αποτελέσει κι ένα μικρό αλλά δυνατό αφιέρωμα σε αυτό, τόσο για όσους το «βίωσαν» όσο και για όσους δεν το γνώρισαν, τουλάχιστον μέχρι να μάθουμε τα ευχάριστα νέα της διαθεσιμότητας ξανά για όλους! Ή μέχρι να δημιουργηθεί ή να εντοπίσουμε κάτι εξίσου ενδιαφέρον, ποιος ξέρει!
Περισσότερα μπορείτε να δείτε και στο http://my.aegean.gr/web/ftopict-467.html
Website: http://www.pandora.com