Πρόσφατα, για ακόμη μια χρονιά, διοργανώθηκε η «Παγκόσμια Ημέρα Κολεγιακού Ραδιοφώνου», που είναι το τακτικό πλέον «ραντεβού» κολεγιακών/πανεπιστημιακών ραδιοφώνων από πολλές χώρες. Με αυτή την αφορμή συναντάμε την ανάγκη να γνωρίσουμε και να μάθουμε μερικά πράγματα για ένα ιδιαίτερο τοπίο στο χώρο του ραδιοφώνου, τα λεγόμενα «πανεπιστημιακά/κολεγιακά ραδιόφωνα» αλλά και τα «κοινοτικά ραδιόφωνα», με ποικίλα χαρακτηριστικά, που παγκοσμίως απολαμβάνουν αυξημένης ευαισθησίας αντιμετώπιση, τόσο από την ίδια την πολιτεία, όσο και από την κοινωνία συνολικά. Επιπλέον, έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και πάνω από 15 φοιτητικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς στην Ελλάδα - Κύπρο που μας ...ταξιδεύουν με τη φρεσκάδα και τη δημιουργικότητά τους!
Το ραδιόφωνο ως θεσμός και κοινωνικό-πολιτιστικό αγαθό έχει μια μακρά ιστορία που συνδέεται και με αξιοσημείωτες εποχές-σταθμούς στην πρόσφατη ιστορία του ανθρώπου.
Η ίδια η UNESCO έχει ορίσει ως «Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου» την 13η Φεβρουαρίου, έπειτα από σχετική πρόταση της Ισπανικής Ακαδημίας Ραδιοφώνου, ημερομηνία κατά την οποία το 1946 πρωτολειτούργησε το ραδιόφωνο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ). Σκοπός της Παγκόσμιας Ημέρας Ραδιοφώνου είναι ο εορτασμός του ραδιοφώνου ως Μέσου Μαζικής Επικοινωνίας, η βελτίωση της διεθνούς συνεργασίας μεταξύ των ραδιοφωνικών οργανισμών και η ενθάρρυνση των μεγάλων διεθνών δικτύων, όσο και των τοπικών ραδιοφώνων, να προωθήσουν την πρόσβαση στην πληροφόρηση και την ελευθερία της έκφρασης στα ερτζιανά.
Η ημέρα αυτή τιμάται κάθε έτος, ως μια υπενθύμιση της σημαντικότητας του μέσου, που δεν συνιστά μονάχα μέσο πληροφόρησης ή διαμοιρασμός αγαθών πολιτισμού και ανθρώπινης διανόησης, μα σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί και ισχυρό σύμμαχο ως προς προσφορά κοινωνικών υπηρεσιών και ασφάλειας, σε περιπτώσεις επιτακτικές ως προς την πολιτική προστασία ή διασωστικές ανάγκες.
Το πανεπιστημιακό/μαθητικό/κολεγιακό ραδιόφωνο (Campus Radio) και το Κοινοτικό Ραδιόφωνο (Community Radio)
Το κολεγιακό ραδιόφωνο, που συναντάται σε διάφορες χώρες με παρόμοιες ονομασίες, π.χ. Campus Radio, College Radio, Student Radio, School Radio κ.ά. συνιστά, κυρίως στις Η.Π.Α. έναν θεσμό με εξαιρετικά σημαντικό αντίκτυπο στο σύνολο της κοινωνίας. Προσπάθεια των ανθρώπων μιας πανεπιστημιούπολης ή ενός σχολικού συκροτήματος να εξωτερικεύσουν τις φωνές τους, να μοιραστούν στοιχεία της ταυτότητάς τους, μουσικής που δεν παίζεται απαραίτητα στα υπόλοιπα «παραδοσιακά»/εμπορικά (mainstream) ραδιόφωνα ούτε υποχρεωτικά ακολουθεί κάποια τάση ή μόδα της εποχής, αλλά και επιτευγμάτων ή νέων της εκπαιδευτικής/ερευνητικής κοινότητας στην οποία ανήκουν. Οι άνθρωποι που συμμετέχουν σε μια τέτοια μορφή ραδιοφωνίας, αποκτούν μεταξύ άλλων ένα πλήθος δεξιοτήτων και ευκαιριών, γίνονται πιο εξωστρεφείς, διαμορφώνουν καταλυτικά περισσότερες και πιο δυναμικές συνθήκες όσμωσης με τις κοινωνίες όπου διαβιούν.
Στις περισσότερες χώρες, το πανεπιστημιακό/μαθητικό/κολεγιακό ραδιόφωνο χαίρει της εμπιστοσύνης της κοινωνίας και τη θεσμική προστασία της πολιτείας ώστε να διατηρεί αναλλοίωτο ένα σετ χαρακτηριστικών που ευνοούν την ποικιλομορφία και την πολυπολιτισμικότητα. Το λεγόμενο και ως Campus Radio είναι ένας τύπος ραδιοφωνικού σταθμού που διευθύνεται από φοιτητές ενός πανεπιστημίου, κολέγιου ή άλλου εκπαιδευτικού ιδρύματος. Η διαχείριση αυτού μπορεί να είναι αποκλειστικά από φοιτητές ή μπορεί να περιλαμβάνει και επαγγελματίες του χώρου (ηχολήπτες, τεχνικούς κ.λ.π.) από την ευρύτερη τοπική κοινότητα στην οποία βασίζεται ο ραδιοφωνικός σταθμός. Μερικές φορές οι ραδιοφωνικοί σταθμοί αυτοί λειτουργούν ως θύλακας πρακτικής άσκησης και κατάρτισης του επαγγελματικού προσωπικού ραδιοφώνου, μερικές φορές με σκοπό τη μετάδοση εκπαιδευτικού προγράμματος, ενώ υπάρχουν άλλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί που προσφέρουν μια εναλλακτική «φωνή» και επιλογές μουσικής ή περιεχομένου, έναντι των εμπορικών ή των δημόσιων ή κυβερνητικών ραδιοσταθμών σε μια χώρα - τόπο - περιοχή. Συνήθως, η βάση είναι μή-κερδοσκοπική και διακρίνεται μια ανεξαρτησία έναντι σε φορείς ή συνθήκες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν κατασταλτικά ως προς την ελευθερία της έκφρασης και του χαρακτήρα που διέπει αυτόν τον τύπο ραδιοφώνου.
Το κοινοτικό ραδιόφωνο, συναντάται και αυτό σε αρκετές χώρες, ως υποσύνολο του ευρύτερου ραδιοφωνικού τοπίου, με παρόμοια χαρακτηριστικά αναγνώρισης και εκτίμησης από την πολιτεία. Κατά κάποιο τρόπο, συνιστά μια ραδιοφωνική υπηρεσία που προσφέρει ένα τρίτο μοντέλο ραδιοφωνικής μετάδοσης εκτός από την εμπορική και τη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Οι κοινοτικοί σταθμοί εξυπηρετούν γεωγραφικές κοινότητες και κοινότητες ενδιαφέροντος. Μεταδίδουν περιεχόμενο δημοφιλές ή ενδιαφέρον και σχετικό με ένα τοπικό, συγκεκριμένο κοινό, που συχνά παραβλέπεται από εμπορικούς ή μαζικούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς. Οι κοινοτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί λειτουργούν, ανήκουν και επηρεάζονται από τις κοινότητες που εξυπηρετούν. Είναι γενικά μη κερδοσκοπικοί και παρέχουν έναν μηχανισμό που επιτρέπει σε άτομα, ομάδες και κοινότητες να επικοινωνούν τις δικές τους ιστορίες, να μοιράζονται εμπειρίες και, μέσα σε έναν κόσμο πλούσιο σε πολυμέσα, να γίνουν δημιουργοί και συνεισφέροντες των μέσων ενημέρωσης. Σε πολλά μέρη του κόσμου, ο κοινοτικός ραδιοφωνικός σταθμός λειτουργεί ως μέσο για την κοινωνία και τον εθελοντικό τομέα, την κοινωνία των πολιτών, τις υπηρεσίες, τις ΜΚΟ και τους πολίτες να συνεργαστούν για την επίτευξη περαιτέρω στόχων κοινοτικής ανάπτυξης, εκτός από τις ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές. Υπάρχει νόμιμα καθορισμένη κοινοτική ραδιοφωνία (ως ξεχωριστός ραδιοτηλεοπτικός τομέας) σε πολλές χώρες, όπως η Γαλλία, η Αργεντινή, η Νότια Αφρική, η Αυστραλία και η Ιρλανδία. Μεγάλο μέρος της νομοθεσίας στις περιπτώσεις αυτές περιλαμβάνει όρους όπως «κοινωνική ωφέλεια», «κοινωνικοί στόχοι» και «κοινωνικό όφελος», ωστόσο παρατηρείται πως το κοινοτικό ραδιόφωνο έχει αναπτυχθεί ποικιλότροπα σε διάφορες χώρες και ο όρος έχει κάπως διαφορετικές έννοιες στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και την Αυστραλία, όπου οι νόμοι για την ελευθερία του λόγου και οι de facto πραγματικότητες διαφέρουν.
Στο κοινοτικό ραδιόφωνο, έχουν διαφανεί δύο φιλοσοφικές προσεγγίσεις, αν και τα μοντέλα αυτών των προσεγγίσεων δεν είναι αμοιβαία αποκλειστικά. Μια 1η προσέγγιση εστιάζει ως προς την υποστήριξη μιας κοινότητας, δηλαδή εστιάζοντας στο τί μπορεί να κάνει ο σταθμός για την κοινότητα, ενώ η άλλη προσέγγιση δίνει βάρος στην εμπλοκή και τη συμμετοχή του ακροατή. Στην πρώτη περίπτωση, το βάρος τείνει ως προς την παροχή περιεχομένου και ενημέρωσης που να εξυπηρετεί έναν τόπο, συνεπώς η εντοπιότητα παίζει μεγαλύτερο ρόλο. Βεβαια, η παροχή σετ στοχευμένης πληροφόρησης υπηρεσιών που διαφορετικά το τοπικό κοινό δεν θα μπορούσε εύκολα να είχε πρόσβαση σε αυτές, νοείται κάποιες φορές ως παροχή υπηρεσίας κοινής οφέλειας, εντασσόμενο στο χώρο της δημόσιας ραδιοφωνίας (και όχι αμιγώς στο ρόλο ενός κοινοτικού ραδιοφώνου). Στο 2ο μοντέλο προσέγγισης, που βασίζεται στην πρόσβαση / συμμετοχή, η έννοια της συμμετοχής των μελών της κοινότητας στην παραγωγή περιεχομένου θεωρείται από μόνο του αυτονόητα ως κάτι το καλοδεχούμενο και θετικό. Ενώ το μοντέλο αυτό δεν αποκλείει απαραιτήτως μια προσέγγιση πληροφόρησης περί υπηρεσιών κοινής οφέλειας, εξακολουθεί να υπάρχει ένα πεδίο διαφοροποίησης και, κατά συνέπεια, κάποιας διαφωνίας.
Το κοινοτικό ραδιόφωνο, δεν έχει συσχέτιση απαραίτητα με κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα (σχολείο, κολέγιο, πανεπιστήμιο), αλλά η αξία του συναντάται στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και δημόσιου διαλόγου σε τοπικό επίπεδο αλλά και της διαφάνειας και τόνωσης της κοινωνικής λογοδοσίας. Επίσης, στην υποστήριξη ανθρώπων του πληθυσμού που βρίσκονται σε κάποια μεινονεκτική θέση έναντι άλλων πολιτών, όπως π.χ. σε απομακρυσμένες περιοχές γεωγραφικά που δεν υπάρχει μεγάλη ευκαιρία για πρόσβαση σε πληροφόρηση, είτε σε μειονότητες που με αυτόν τον τρόπο μπορούν να βρουν μια διέξοδο στο να εκφράζουν την πολιτισμική τους παράδοση και ιστορία, όπως π.χ. οι αυτόχθονες λαοί/φυλές της αμερικανικής ηπείρου.
Στην ετήσια έκθεσή της του έτους 2012, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ (FCC) είχε αναφέρει χαρακτηριστικά, σχετικά με το ραδιόφωνο και την αυτοδιάθεση στην έκφραση και προσδιορισμό των αυτόχθονων φυλών:
«Οι θεμελιώδεις στόχοι πολλών φυλετικών ραδιοτηλεοπτικών φορέων πληρούν τη νόμιμη θέση τους στο τοπίο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, όπου οι λαϊκές κυρίαρχες αντιλήψεις πολιτισμού των αυτόχθονων εθνών και λαών αυτής της χώρας έχουν σχηματιστεί συχνά από κινηματογραφικές ταινίες του Χόλιγουντ, παλιές τηλεοπτικές εκπομπές της Δύσης και από μασκότ κολλεγίων απεικονίζοντας εντελώς εσφαλμένα ιθαγενείς Αμερικανούς. Το να αφηγήσαι τη δική σου ιστορία, να εκπέμπεις με τη δική σου φωνή, να εξασκείς τα δικαιώματά σου σε αυτοδιάθεση και αυτάρκεια-ανεξαρτησία, είναι τόσο σημαντικός στόχος τόσων πολλών ραδιοτηλεοπτικών φορέων στις φυλετικές κοινότητες, που η αξία του στόχου αυτού δεν μπορεί να μεγαλοποιείται-αλλοιώνεται»
Σε ορισμένες περιπτώσεις, το κολεγιακό/μαθητικό/πανεπιστημιακό ραδιόφωνο νοείται και ως κοινοτικό ραδιόφωνο, έχοντας παρόμοιο χαρακτήρα ως προς χειρισμό δεοντολογίας ή εχέγγυων στην ανεξαρτησία και προστασία της ελευθερίας της έκφρασης.
Παγκόσμια Ημέρα Κολεγιακού Ραδιοφώνου (World College Radio Day)
Μια αρχικά τοπική διοργάνωση στις ΗΠΑ το 2011, πρωτοβουλία που πήρε το όνομα ως «Ημέρα Κολεγιακού Ραδιοφώνου» έφερε ύστερα και την ίδρυση ενός συνώνυμου μη-κερδοσκοπικού φορέα. Η πρωτοβουλία και οργανισμός αυτός ξεκίνησε και λειτουργεί υπό την ευθύνη του Rob Quicke, διευθυντή και συν-ιδρυτή του μή-κερδοσκοπικού ραδιοφώνου WPSC-FM στο δημόσιο (πολιτειακό) Πανεπιστήμιο William Paterson του New Jersey στη μητροπολιτική περιοχή της Νέας Υόρκης. Πολύ γρήγορα άρχισε να διαδίδεται και να εδραιώνεται ένα τακτικό «ραντεβού» κολεγιακών/πανεπιστημιακών ραδιοφώνων και από άλλες χώρες, διαμορφώνοντας την «Παγκόσμια Ημέρα Κολεγιακού Ραδιοφώνου». Στόχοι αυτών των πρωτοπόρων ενεργειών (το 2011 στις ΗΠΑ) ήταν να «αυξηθεί μια εθνική ευαισθητοποίηση για τους πολλούς ραδιοφωνικούς σταθμούς κολλεγίων και γυμνασίων που λειτουργούν στη Βόρεια Αμερική, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους που άλλοτε δεν ακούν κολεγιακό ραδιοφωνικό σταθμό, να το κάνουν, την ημέρα αυτήν».
Πλέον, σε ένα παρόμοιο πυλώνα σκέψης για ευαισθητοποίηση περί των φοιτητικών / κολεγιακών / σπουδαστικών / πανεπιστημιακών ραδιοφώνων, πιλοτικά σε πολλές χώρες παγκοσμίως, στις αρχές Οκτωβρίου χτίζεται ένα κοινό ραδιοφωνικό πρόγραμμα, όπου κάθε ώρα τις ημέρας, για 24 ώρες, «βγαίνουν στον αέρα» φοιτητικά ραδιόφωνα με μια ιδιαίτερη ζωντανή ροή προγράμματος, μια εκπομπή που το καθένα μεριμνά, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους (και όχι μόνο) να ακούσουν ένα πολυφωνικό, έστω σύντομο, «παρών».
Γνωριμία με τα φοιτητικά/πανεπιστημιακά ραδιόφωνα - Ελλάδα και Κύπρος
Τιμώντας το ίδιο το ραδιόφωνο και την έννοια της συνεργασίας και της ελευθερίας της έκφρασης, αλλά και την πηγαία ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία και εξωστρέφεια, σε ένα μικρό παράλληλο πρότζεκτ της ευρύτερης προσπάθειας της φοιτητικής δικτυακής πύλης και κοινότητας «MyAegean» του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στη σελίδα http://my.aegean.gr/web/radio-catalogue.html υπάρχουν συνοπτικές πληροφορίες για Φοιτητικούς Ραδιοφωνικούς Σταθμούς. Πρόκειται για μια προσπάθεια συλλογής, καταγραφής και επικαιροποίησης στοιχείων που υπήρξε εδώ και αρκετά χρόνια ως πρωτοβουλία μες στους κόλπους της δικτυακής πύλης και δράσης της ομώνυμης πύλης My.Aegean.gr
Η δυναμική λίστα-κατάλογος περιλαμβάνει πληροφορίες για τα φοιτητικά ραδιόφωνα που δραστηριοποιούνται στα πλαίσια κάποιου δημόσιου εκπαιδευτικού ιδρύματος (ΑΕΙ/Πανεπιστήμιο, ΤΕΙ, Τεχνικό Πανεπιστήμιο) σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ δυνητικά σχεδιάζεται να εμπλουτιστεί και επεκταθεί ώστε να καλυφθούν περισσότερες ομάδες που δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο του λεγόμενου πανεπιστημιακού/κολεγιακού ραδιοφώνου, και σε άλλες χώρες. Η λίστα τηρείται επικαιροποιημένη μέσα σε εθελοντικά πλαίσια και με μή-κερδοσκοπική στόχευση, προκειμένου να προσφέρει χρηστικότητα ως προς την πληροφόρηση και άμεση ακρόαση όλων των σταθμών.
Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ότι, μαζί με τη σελίδα του Καταλόγου, υπάρχει και μια ειδική σελίδα «WebPLAYER» που ενσωματώνει εξτρά πληροφορίες (π.χ. Περιγραφή του Σταθμού, Χάρτη με σημείο εστίασης τον ίδιο τον Σταθμό είτε κεντρικό κτίριο του ιδρύματος στο οποίο δραστηριοποιείται) παρέχοντας τη δυνατότητα άμεσης ακρόασης και από κινητές συσκευές. Η ειδικά διαμορφωμένη ιστοσελίδα (WebPLAYER) χτίζεται αυτοματοποιημένα, άμεσα μόλις ένας Σταθμός προστίθεται στον Κατάλογο. Στόχος αυτής της εξτρά υπηρεσίας ήταν να υπάρχει μια αυτόνομη, δωρεάν και κοινή βάση ακρόασης για κάθε ενδιαφερόμενη και ενδιαφερόμενο ακροατές, χωρίς να απαιτείται εξάρτηση από τρίτες υπηρεσίες ή εμπορικούς οργανισμούς.
Με μια «ζώνη επιλογής Σταθμού» μάλιστα, στο επάνω μέρος της σελίδας, είναι δυνατή η πλοήγηση και μετάβαση σε κάθε Σταθμό, πανεύκολα. Συνάμα, λόγω του ότι αποτελούν δημόσια προσβάσιμες ιστοσελίδες με έγκυρη πληροφορία όσο οι ίδιοι οι ραδιοσταθμοί την προσφέρουν, δίνεται και η ευκαιρία, για κάθε ένα από τους σταθμούς του Καταλόγου, από την πλευρά του να προσθέσει, αν το επιθυμεί, ως ένα αναδυόμενο παράθυρο ή σύνδεσμο, τη σελίδα αυτή, στο δικό του ιστόποπο.
Πολύ εύκολα επίσης, προσφέρεται και η δυνατότητα μια οποιαδήποτε ιστοσελίδα, να ενσωματώσει πλαίσιο με Χάρτη των Φοιτητικών Ραδιοσταθμών, μια οπτικοποιημένη εκδοχή του Καταλόγου με άμεση πρόσβαση και ακρόαση.
Ο Κατάλογος προέκυψε μέσα από προσωπική έρευνα φοιτητριών και φοιτητών και μελών της κοινότητας, και από άντλησης στοιχείων πτυχιακών/διπλωματικών εργασιών που έχουν εκπονηθεί στο πρόσφατο παρελθόν. Γίνεται μια προσπάθεια συντονισμού αλλά και δια-σύνδεσης όποιων διαθέσιμων πληροφοριών για να μπορούν να μοιραστούν εμπειρίες, ιστορικά τεκμήρια και υλικοτεχνική γνώση, υποστηρίζοντας τον μιντιακό και πληροφοριακό γραμματισμό (media and information literacy) και την έρευνα και εξωστρέφεια επιστημονικού έργου, αναμεταξύ των φοιτητικών ομάδων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, απευθύνοντας συνάμα ένα κάλεσμα προς κάθε ενδιαφερόμενη και ενδιαφερόμενο για να βοηθήσει στην προβολή και διεύρυνση των δυνατοτήτων του πρότζεκτ.
Όλες οι κινήσεις γίνονται εθελοντικά και στα πλαίσια της εν λόγω φοιτητικής ομάδας/δράσης με οικουμενικά ανοιχτή προσέγγιση ώστε να απευθύνεται σε όλες και όλους. Στο πρότζεκτ αυτό δεν υπάρχει «εκπροσώπηση» των εκάστοτε ομάδων από το ίδιο το «MyAegean», καθώς αυτές κινούνται ανεξάρτητα και πρωτοβουλιακά η μια με την άλλη, με ξέχωρα πλαίσια και τρόπους λειτουργίας, συνήθως με μη-κερδοσκοπική στόχευση.
Δίνεται ωστόσο μια ευκαιρία για μια μικρή γνωριμία με την καθεμιά από αυτές τις πρωτοβουλίες και το πρότζεκτ αυτό στοχεύει στο να λειτουργήσει βοηθητικά ως καταλύτης σε αυτήν τη γνωριμία.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε και στη Σελίδα Βοήθειας/Τεκμηρίωσης: http://my.aegean.gr/web/faq-6-Services-WebRadio.html
______
Σημειώσεις - πηγές - αναφορές σχετικές με το άρθρο (επιμέλεια ύλης και εμπλουτισμός από μέλη της Ομάδας Σύνταξης MyAegean):
Εικόνες: (gratisography), (Lehigh Carbon Community College), (Escapula Student Radio - Rhodes unit - University of the Aegean)
Για την FCC: Μεταξύ άλλων, έργο της επιτροπής αυτής είναι η απόδοση συχνοτήτων ηλεκτρομαγνητικού φάσματος στις διάφορες υπηρεσίες (π.χ. ραδιοεπικοινωνίες, τηλεόραση) και ο έλεγχος και έγκριση (FCC approval) κάθε νέας ηλεκτρονικής συσκευής, που είναι δυνατόν να προκαλέσει «ηλεκτρομαγνητική ρύπανση» (π.χ. ραδιοφωνικές παρεμβολές), πριν διατεθεί στο εμπόριο.
Office Of Native Affairs and Policy 2012 Annual Report [https://www.fcc.gov/document/office-native-affairs-and-policy-2012-annual-report] (μτφρ. χωρίου με κάθε επιφύλαξη)
Σχετικά με το CollegeRadio [https://www.collegeradio.org/college-radio-day/f-a-q/] και [https://en.wikipedia.org/wiki/College_Radio_Day] και [https://en.wikipedia.org/wiki/Campus_radio]
Επίσημη σελίδα του WorldCollegeRadioDay [https://worldcollegeradioday.com/]
Επίσημη σελίδα - Κατάλογος Φοιτητικών Ραδιοφωνικών Σταθμών (Ελλάδα-Κύπρος) κοινότητας MyAegean.gr Πανεπιστημίου Αιγαίου [http://my.aegean.gr/web/radio-catalogue.html]