Η εκδήλωση αφιερωμένη στην Ημέρα Αρχιτεκτονικής Πληροφορίας (Information Architecture) λαμβάνει χώρα στις 15 Φεβρουαρίου ταυτόχρονα σε 24 πόλεις του κόσμου. Πρόκειται για μια ανοιχτή εκδήλωση τύπου ημερίδας που σχετίζεται με τον χώρο της σχεδίασης και αγγίζει ένα ευρύ φάσμα επιστημών που (προσ)καλούμαστε να ανακαλύψουμε αλλά και συζητήσουμε, προβληματιστούμε και γνωρίσουμε περισσότερο.
Το φετινό θέμα προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα: «Πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το λειτουργικό σχεδιασμό απλών αντικειμένων και διαδικασιών για να βελτιώσουμε τον κόσμο μας;» (How we can use experience design to make the world a better place?) και είναι και η μοναδική εκδήλωση που πραγματοποιείται στην Ελλάδα και για πρώτη φορά στο Αιγαίο.
Η ...πρόκληση
Θα μπορούσες να φανταστείς στην καθημερινότητά σου να έτρωγες σούπα από ένα τρύπιο πιάτο χρησιμοποιώντας ένα επίπεδο κουτάλι; Να έφευγες για τη δουλειά σου μια βροχερή μέρα φορώντας ανοιχτές γαλότσες και κρατώντας μια τσιμεντένια ομπρέλα;
Όλα αυτά τα πολύ μικρά, καθημερινά πράγματα, γίνονται από εμάς χωρίς δεύτερη σκέψη και με συγκεκριμένο τρόπο καθώς είναι δεδομένα τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε. Το πιάτο μας δεν είναι τρύπιο, ούτε το κουτάλι μας επίπεδο. Οι γαλότσες μας είναι αδιάβροχες, η ομπρέλα μας ελαφριά και πτυσσόμενη. Τα εργαλεία μας είναι λειτουργικά, καθώς έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την εμπειρία της χρήσης τους, κάτι που στο χώρο του design αποκαλείται user experience design (UX design).
Τί είναι η Σχεδίαση Εμπειρίας, Αρχιτεκτονική Πληροφορίας και συναφείς όροι: μια σύντομη αναφορά
Σε πολλές ακαδημαϊκές πηγές και δημοσιεύσεις συναντάμε τον όρο ως «Αρχιτεκτονική Πληροφορίας» [1] να περιγράφει τη δομή των πληροφοριών σε ένα δικτυακό τόπο και τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες θα περιηγούνται σε αυτόν, ενώ ο όρος λαμβάνει και μια πολύ ευρύτερη έννοια επίσης. Το Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής Πληροφοριών (Information Architecture Institute) [2] ορίζει την Αρχιτεκτονική της Πληροφορίας σαν (α) το δομικό σχεδιασμό κοινώς μοιραζόμενων ψηφιακών περιβαλλόντων, (β) την τέχνη και επιστήμη της οργάνωσης και κατηγοριοποίησης των ιστοσελίδων, εσωτερικών δικτύων, διασυνδεδεμένων κοινοτήτων και λογισμικού για την ενίσχυση της ευχρηστίας, χρηστικότητας και ανιχνευσιμότητας πληροφοριών καθώς και (γ) τα σύνολα ανθρώπων και πρακτικών που εστιάζουν στο να μεταφέρουν αρχές του Σχεδιασμού και της Αρχιτεκτονικής στο ψηφιακό πεδίο. Καθώς οι πληροφορίες πολλαπλασιάζονται εκθετικά με γεωμετρική πρόοδο η χρηστικότητα γίνεται ένας καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας για τις ιστοσελίδες και εφαρμογές λογισμικού. Καλή αρχιτεκτονική της πληροφορίας τοποθετεί τα κατάλληλα θεμέλια για ένα πληροφοριακό (και όχι μόνο) σύστημα που είναι κατανοητό από τους χρήστες.
Σημείωση: Με τον όρο «Διαδίκτυο» (Internet) συνήθως, εννοούμε συνολικά τις τεχνολογίες που μας βοηθούν να ανακτούμε ιστοσελίδες. Στην πραγματικότητα, οι τεχνολογίες του Διαδικτύου αφορούν την δικτύωση των υπολογιστών, ενώ οι τεχνολογίες του Web (WWW ή World Wide Web) σχετίζονται με το λογισμικό που απαιτείται για να λειτουργήσει η πρόσβαση και η ανάκτηση του περιεχομένου των ιστοσελίδων. [3]
Σύμφωνα με τον Dan Saffer [4] που επεκτείνεται και σε έναν άλλο συγγενικό χώρο, αυτόν της Διαδραστικής Σχεδίασης, δηλώνεται χαρακτηριστικά: «Η Διαδραστική Σχεδίαση αποτελεί ένα σχετικά καινούργιο πεδίο και προσπαθεί να βρει την ταυτότητα του σε σχέση με άλλα επιστημονικά πεδία όπως την Αρχιτεκτονική της Πληροφορίας (information architecture), το Βιομηχανικό Σχέδιο (industrial design), τη Γραφιστική (graphic design) και τη Σχεδίαση με βάση την Εμπειρία Χρήστη (user experience design).»
Η σχέση της Διαδραστικής Σχεδίασης με τα άλλα επιστημονικά πεδία - Dan Saffer
Παρόλο που τα διάφορα επιστημονικά πεδία είναι σχεδιασμένα ξεχωριστά βλέπουμε πως σε πολλά σημεία συνδέονται κυρίως μέσα στο επιστημονικό πεδίο της Διαδραστικής Σχεδίασης, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο εξειδικευμένους τομείς έρευνας, για παράδειγμα όταν συνδέονται τα πεδία της Οπτικής Σχεδίασης (visual design) με τη Διαδραστική (interaction design) στην ουσία διερευνάται η Σχεδίαση Διεπαφής (interface design), ενώ όταν συνδέεται η Διαδραστική Σχεδίαση με την Αρχιτεκτονική Πληροφορίας (information architecture) μελετάται το ζήτημα της Πλοήγησης (navigation). [5]
Μεταξύ πολλών επίσης άλλων αναφορών και μελετών [6], ο Stephen P. Anderson στο Information Architecture Summit 2009 επιμελήθηκε και παρουσίασε ένα πολύ ενδιαφέρον διάγραμμα που συνοψίζει με πολύ ενδιαφέρον τρόπο τη σφαίρα του λεγόμενου Experience Design, με μερικές βασικές θεμελιώδεις έννοιες, όπως διακρίνεται παρακάτω. [7] Αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο «οδηγό» θίγοντας πολλά πεδία και θεματικές.
The Fundamentals of Experience Design
(κλικ στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος)
Τα ερωτήματα της φετινής διοργάνωσης
Πώς μπορούμε να αλλάξουμε προς το καλύτερο την καθημερινότητά μας στο σπίτι ή στην εργασία μας, σε μία επίσκεψη στο θέατρο ή στο μουσείο, στην ανάγνωση ενός βιβλίου ή στη συμμετοχή μας σε ένα παιχνίδι;
Την απάντηση σε αυτή την πρόκληση θα την αναζητήσουμε στο φετινό World IA Day. Στις 15 Φεβρουαρίου 2014, η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, η Ερμούπολη, θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα αυτό το παγκόσμιο event, το οποίο διεξάγεται παράλληλα σε άλλες 14 χώρες και 23 πόλεις, σε μία συνδιοργάνωση της Ad Axem με το Δήμο Σύρου-Ερμούπολης.
Στο WIAD 2014 θα βρεθούν στην Ερμούπολη για να παρουσιάσουν τις ιδέες τους και να μας προτείνουν λύσεις ομιλητές από δημιουργικά γραφεία όπως η Matadog Design και η OgilvyOne Worldwide, διεθνείς καλεσμένοι από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ όπως η Kinetic Museums και η Nordeus, μαζί με εξαιρετικούς εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής παραγωγής όπως η Demian Labs, η JAM pedals και η Vivl.io, ενώ την ημέρα θα κλείσουν με ένα μοναδικό performance οι Elektronik Meditation που αποτελεί ένα πολύ εμπνευσμένο οπτικο-ακουστικό πειραματικό project των Γιάννη Αναστασάκη και Deniz Αγγελάκη.
Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά τις ομιλίες:
Agenda
Next Week`s Curator
This presentation is a meditation on the future evolution of the art museum curator. Koven J. Smith, principal at Kinetic Museums Consulting, will take a future-focused look at the curatorial role, re-framing it in terms of today's technology. Curators are fantastic researchers, able to pull together multiple disparate threads of information into a coherent whole, but their training and output has not kept up with the changing marketplace of information. This talk will seek to address that situation by looking at the output of curatorial process and research from a linked open data/semantic web standpoint, and speculate on what changes that will bring to the museum sector as a whole.
Designing Experiences for Kids
It is widely known that experiences play an important role in children's development. Are designers capable of designing experiences for kids? Can designers make parents happy through their purchases? Can designs be both fun and educational for kids? Join Andreas Kioroglou to learn how to design fun experiences for kids, purchasing experiences for parents and profit experiences for manufacturers.
Top Eleven Achievements
Top Eleven is updated on a weekly basis but every couple of months we introduce a new feature in the game. This time we're making possible to record achievements made by our players regularly interacting with the game and allow them to easily compare the quality of their opponents. From early concept and idea to the actual publishing in-game, this presentation will be a complete overview of this feature.
UX Deathmatch
How can small companies compete with behemoths with 10 times their budget? How do some products use UX and solid architecture to compete with products with far superior specs? Vangelis Bibakis investigates in UX Deathmatch.
Educated and inspired by real life
There are certain professions that kids are dreaming about to practice as grownups, such as being an astronaut, a doctor or a firefighter, to name a few. It seems that Information Architect is not on this list. Many of these professions require specific skills or natural talents. Is it possible to have an inclination to become an IA? What can inspire or even motivate a UXD? Themis Chapsis will share his thoughts on these topics and guide you through the answer that will make you travel that extra mile at the end of each day and get the job well done.
Reading Experience: from print to digital
What -if at all- is a reading experience? How does it differ across media and content types? What is lost and what is gained, for the reader, in the print to digital transition? More importantly, how does purpose affect the experience? How do all these -and other- factors affect design (including information architecture, layout, typography, etc.), production, delivery, and the total experience? Andreas will touch upon such questions and issues, focusing on challenges and opportunities for books and long form reading, and will -hopefully- map a few key points of view that advance our perspective on the reading experience.
Do not reinvent the wheel, make the best wheel on the market
As a guitar player I always used pedals. I was 13 years old when I bought my first one. I have also always been into rock music; Pink Floyd, Led Zeppelin and Camel were my favourites. I started building my own guitar effects in 2005, first out of simple curiosity, and after that as a hobby. I wanted to reproduce the sounds I heard in albums from the 60's and the 70's. The secret to getting those sounds was sometimes hidden in old and sometimes discontinued parts. Unexpectedly, I soon began to be asked to build pedals for great guitar players that I admired, who heard my effects and dug their sound. That made me realise there could be more to this than just a hobby. JAM pedals were born.
The Collective Interface
Our digital culture is defined by the chaotic architecture of the colossal amounts of data produced. For that, we create algorithms, design visualisations and flows of information, in order to make sense of the data and use them to improve our lives. However, recent advances in network technologies point to a new direction, the formation of the collective human intelligence. Panagiotis Kovanis will be talking about how design can connect people across the globe so as to turn them into a powerful tool for analysing data and solving complex problems.
Μια «καμπάνια» που αξίζει την προσοχή μας (και τη στήριξη)
Εκτός από τις ομιλίες αυτές, έχει ανακοινωθεί και ανοικτή πρόσκληση προς φοιτητές και νεαρούς επαγγελματίες του χώρου, ώστε να παρουσιάσουν την ίδια ημέρα τις δικές τους ιδέες, προτάσεις και projects, είτε σε μορφή σύντομης ομιλίας, είτε σε μορφή έκθεσης/demo.
Η είσοδος στο WIAD 2014 είναι δωρεάν, με κράτηση θέσης μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της διοργάνωσης: http://worldiaday.org/locations/hermoupolis-syros-greece/ (μέχρι δύο θέσεις ανά κράτηση). Σημειώνουμε πως μέχρι στιγμής υπάρχει ήδη πληρότητα άνω του 80% στο Θέατρο «Απόλλων», το εντυπωσιακής αρχιτεκτονικής θέατρο τύπου όπερας που κοσμεί την πόλη και τόπο της διεξαγωγής της εκδήλωσης.
Περισσότερες πληροφορίες ανακοινώνονται διαρκώς μέσα από το blog της παραγωγής και το twitter (@adaxem / #WIAD)
Make the World a better place, support World IA Day 2014 on Indiegogo (http://igg.me/at/wiad-greece/x/3516202) and join us on February 15th at the Apollon Theatre in Hermoupolis, Syros. [ Το επίσημο video που συνοδεύει την crowdfunding καμπάνια της διοργάνωσης ] |
:: ΣΗΜΕΙΩΣΗ ::
Με μεγάλη μας χαρά η φοιτητική κοινότητα My.Aegean.gr και συμφοιτήτριες & συμφοιτητές υποδεχόμαστε την παρούσα διοργάνωση, που δίνει την ευκαιρία συνάμα να αναπτυχθεί ένας πολύ χρήσιμος και δυναμικός διάλογος μεταξύ ανθρώπων του χώρου.
Με τη συγκυρία του ότι στο τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου συμπεριλαμβάνονται πλήθος σχετιζόμενων διδακτικών αντικειμένων πάνω στη Διαδραστική Σχεδίαση, Σχεδίαση Πληροφορίας, Σχεδιασμό Προϊόντων και συναφή γνωστικά πεδία δεν μπορούμε παρά να αγκαλιάσουμε όσο καλύτερα γίνεται και να σταθούμε θετικά υποστηρικτές τέτοιων εκδηλώσεων.
Μην το χάσει κανείς & καμιά! :)
[ ελληνική εκδοχή αφίσας | αγγλική εκδοχή αφίσας ]
_____
Πηγές / αναφορές σχετικές με το άρθρο (επιμέλεια ύλης και εμπλουτισμός από μέλη της Ομάδας Σύνταξης MyAegean):
- ^ «Μετάφραση και Απόδοση Ορολογίας Επικοινωνίας Ανθρώπου-Υπολογιστή», Εργαστήριο Σχεδίασης Διαδραστικών Συστημάτων του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (ΤΜΣΠΣ), Πανεπιστημίου Αιγαίου [http://hci-dpsd.wikispaces.com/hci-translation#I]
- ^ Information Architecture Institute http://iainstitute.org/en/learn/resources/what_is_ia.php
- ^ Επισήμανση από κ. Μιχάλη Βαφόπουλο, ακαδημαϊκό & συγγραφέα της ελληνικής έκδοσης του βιβλίου του Tim Berners-Lee, «Το πλαίσιο της επιστήμης του Web» - παραπομπή στο άρθρο: http://my.aegean.gr/web/article2800.html
- ^ Dan Saffer (Kicker Studio) [http://www.kickerstudio.com/2008/12/the-disciplines-of-user-experience/]
- ^ Απόσπασμα μέρους από τη Διπλωματική Εργασία (ΤΜΣΠΣ) «Επικοινωνία και Αλληλεπίδραση στο Αστικό Περιβάλλον - Μελέτη των Εφαρμογών Επίγνωσης Θέσης Χρήστη (Location Aware)», Αβράμη Ευφροσύνη (2010) [http://www.syros.aegean.gr/proptyhiakes-spoudes/diplomatiki-ergasia/arhio-diplomatikon-ergasion.aspx]
- ^ Ενδεικτικές πηγές βιβλιογραφίας περί Interaction Design (IxD) [http://xylem.aegean.gr/~modestos/mo.blog/?p=2874] και ακαδημαϊκές δημοσιεύσεις [http://xylem.aegean.gr/~modestos/mo.blog/?p=2799]
- ^«The Fundamentals of Experience Design», Stephen P. Anderson [http://www.poetpainter.com/thoughts/article/ia-summit-2009-the-fundamentals-of-experience-design-]