Γράφει η Γεωργία-Αννα Μπιτζανάκη:
Μέσα σε ένα κλίμα βαρύ για την Ελλάδα λόγω της οικονομικής δυσπραγίας, και των ανοικτών διαπραγματεύσεων με τους εταίρους, καθώς και του προσφυγικού ζητήματος, έρχεται να προστεθεί ένα βαρύ πένθος.
Το μακελειό της 13ης Νοεμβρίου στο Παρίσι, από τα πολλαπλά τρομοκρατικά χτυπήματα τζιχαντιστών τρομοκρατών, επηρεάζει τη διεθνή κοινή γνώμη και τις διεθνείς ισορροπίες.
Οι τρομοκρατικές αυτές επιθέσεις, πιθανότατα προμηνύουν ότι εάν υπάρξουν επόμενα τρομοκρατικά χτυπήματα αυτά θα είναι σε σημεία που θα υπάρχει πλήθος κόσμου. Είναι φρικτό να αναλογιστούμε πως χτυπήθηκαν χώροι διασκέδασης, με την «αφορμή» σύμφωνα με το μανιφέστο των τρομοκρατών ότι όσον αφορά συγκεκριμένα το «στόχο» - θέατρο Μπατακλάν, «εκατοντάδες αποστάτες είχαν συγκεντρωθεί σε ένα ανήθικο πάρτι πορνείας». Προσκείμενη αντίληψη - από πλευράς των τζιχαντιστών - για προσβολή του θρησκευτικού ιδεώδους, όπως υποστήριζαν στην επίθεση των γραφείων του περιοδικού Charlie Hebbo.
Ωστόσο, τη στιγμή που η Γαλλία ζούσε στιγμές τρόμου, σύμφωνα με διεθνή δίκτυα, δεν ήταν λίγοι όσοι αναρτούσαν στο Twitter μηνύματα υποστήριξης σε εκείνους που βρίσκονται πίσω από το μακελειό. Γεγονός που αποτελεί ένα ακόμα μήνυμα, ότι πιθανώς σε κάθε χώρα, ακόμα και ευρωπαϊκή που υπάρχουν υποστηρικτές των τζιχαντιστών, υποστηρικτές του Ισλαμικού Κράτους, όπως πανηγύριζαν για το θάνατο και τον πανικό στην Γαλλική πρωτεύουσα, με τον ίδιο ενθουσιασμό θα θελήσουν να προσχωρήσουν στην οργάνωση ή σε παρόμοιες εξτρεμιστικές οργανώσεις. Εδώ θα ήταν σημαντικό να αναφερθεί ότι δύο εκ των δραστών ήταν Γάλλοι υπήκοοι κι ένας Βέλγος. Δεν είναι πρώτη φορά που άτομα από την Ευρώπη, πολλές φορές κοινωνικά αποκλεισμένα, γκετοποιούνται και προσχωρούν σε τέτοιου είδους τρομοκρατικές οργανώσεις. Με αυτήν την σημαντικής εμβέλειας επίθεση του ISIS, δυστυχώς δεν αποκλείεται ακόμα και το ενδεχόμενο αύξησης των οπαδών του.
Σαφώς έχουν εφαρμοστεί λανθασμένες πρακτικές από τη Δύση όπως ο πόλεμος των Αμερικανών στο Ιράκ με πρόσχημα την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, όπως ο προσεταιρισμός των τζιχαντιστών από τη Δύση στην προσπάθεια να εξουδετερωθεί ο Άσαντ στη Συρία, ο οποίος Aσαντ για τους Δυτικούς άλλοτε ήταν «φίλος», άλλοτε «εχθρός», οι οποίες ενδυνάμωσαν τα εξτρεμιστικά ισλαμικά κινήματα.
Επιστρέψαμε άραγε πάλι τόσο πίσω;
Ο επηρεασμός της κοινής γνώμης είναι επόμενο να εκφραστεί με συναισθήματα φόβου, θυμού, φανατισμού, ίσως, ακόμα και μη ηθελημένα, σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής. Ακόμα και σε επίπεδο καθημερινότητας και συμπεριφορών. Ασφαλώς θα ήταν λάθος να ταυτίσουμε τον φτωχό μετανάστη, τον άνθρωπο που έρχεται να σωθεί από παρόμοιες ενέργειες, με τον τρομοκράτη, με τον δολοφόνο. Το γεγονός ότι κάποιοι τρομοκράτες εισχωρούν σε προσφυγικά «καραβάνια», για να περάσουν σε άλλες χώρες δεν σημαίνει ότι όλοι οι πρόσφυγες είναι τρομοκράτες. Οι τζιχαντιστές είναι τρομοκράτες. Όμως δεν είναι όλοι οι μουσουλμάνοι εξτρεμιστές. Είναι γνωστό ότι ο φόβος φέρνει φόβο, και πόσο μάλλον ο φόβος του ξένου, του διαφορετικού. Επιστρέψαμε άραγε πάλι τόσο πίσω;
Σε επίπεδο ηγεσιών ορθώς διαχωρίστηκε το προσφυγικό με την τρομοκρατία των τζιχαντιστών, όπως για παράδειγμα οι δηλώσεις του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, μετά το συμβάν.
Ωστόσο οι πολίτες ίσως φοβηθούν και με την ψήφο τους ενισχύουν ολοένα και περισσότερο ακροδεξιά κινήματα, όπως για παράδειγμα το Εθνικό Μέτωπο- FN (Γαλλία), το Εθνικό Δημοκρατικό Κόμμα (Γερμανία), το Κόμμα για την Ελευθερία (Ολλανδία), Αυστριακή Ελευθερία (Αυστρία), η Χρυσή Αυγή (Ελλάδα), κ.ά.... Είναι σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας ότι δεν πρόκειται για θρησκευτική αντιπαράθεση, ή για πολιτική αντιπαράθεση. Ούτε πρόκειται για «μάχη» του «καλού» και του «κακού», αλλά για μια επίθεση φανατισμένων, ακραίων, στον «απέναντι». Κάθε τι το διαφορετικό από τη συγκεκριμένη ακραία «φιλοσοφία», μια ακραία ανάγνωση του Ισλάμ, το θεωρούν «άξιο τιμωρίας»... δεν έχει σημασία ποιος θα είναι το θύμα, θα είναι ο «απέναντι».
Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που το περασμένο Σαββατοκύριακο σχολίασαν τα τραγικά γεγονότα με τη φράση «σε άλλη Ευρώπη κοιμηθήκαμε, σε άλλη ξυπνήσαμε». Φανερό είναι ότι υπάρχει πλέον μια νέα ισορροπία όσον αφορά την δημοκρατία, την ελευθερία και την ασφάλεια.
______
Πηγές εικόνων (επιμέλεια από ομάδα σύνταξης MyAegean): (ophilos), (French Government logo - derivative by #LesCartons & σύνθεση στα πλαίσια δράσης ευαισθητοποίησης My.Aegean.gr)